6500 mensen bij manifestatie 'Armoede werkt niet'

10 december 2011

6500 mensen bij manifestatie 'Armoede werkt niet'

In de Brabanthallen in Den Bosch werd vandaag geprotesteerd tegen de bezuinigingen op onder meer de bijstand en sociale werkplaatsen. De manifestatie “Armoede werkt niet” is een initiatief van de SP. Maar de SP staat er zij aan zij met de PvdA. Zo'n 6500 mensen verzamelden zich in de Brabanthallen.
De SP wil de plannen van het kabinet-Rutte om mensen met een beperking de rekening van de crisis te laten betalen zo snel mogelijk van tafel. Anders zullen tienduizenden mensen achter de geraniums en in de armoede belanden of ze worden aan het werk gezet onder het minimumloon.

Volgens de staatssecretaris is een strenge bijstand niet alleen nodig om de overheidsfinanciën op orde te brengen, maar ook om meer mensen aan het werk te helpen. Hij beweert dat een betaalde baan de beste weg uit de armoede is. Hij hield vol dat ook de kabinetsplannen niet betekenden dat er zoveel arbeidsplaatsen verloren zouden gaan.
Maar de menigte nam dat niet echt serieus. Net zoals premier Rutte verkondigde dat er geen armoede is in Nederland, zo stelt de staatssecretaris nu dat er geen banen verdwijnen. De werkelijkheid lijkt blijkbaar heel anders in Den Haag.

Henri Swinkels, fractievoorzitter SP Vught, bij het Vughtse deel van de "keten van solodariteit".