Initiatief Referendum IJzeren Man naar gemeenteraad

6 december 2011

Initiatief Referendum IJzeren Man naar gemeenteraad

De SP vraagt de gemeenteraad van Vught in te stemmen met een referendum over de toekomst van de IJzeren Man. Het voorstel belandt vandaag bij de gemeenteraadsleden. Donderdag 15 december spreekt de gemeenteraad er over in de commissievergadering. Wat de SP betreft wordt de Vughtse bevolking geraadpleegd voordat definitieve besluitvorming door het college plaatsvindt. Het is van het grootste belang dat een zo belangrijk besluit voor Vught en Cromvoirt in samenspraak met de bevolking genomen wordt. De gemeenteraad doet er dan ook goed aan zich bij die besluitvorming te verzekeren van de steun van de samenleving.

De meerderheid van de gemeenteraad van Vught besloot enkele weken geleden tot het 'in de markt zetten van de exploitatie van het strandbad de IJzeren Man'. Het college zoekt nu een ondernemer om daar een exploitatie-overeenkomst mee af te sluiten. Maar voor dat dat gebeurd, legt het college deze voorgenomen overeenkomst nog een keer voor aan de gemeenteraad. De gemeenteraad geeft dan een “zwaarwegend” advies.

De gemeenteraad handelt (net als het college) in het algemeen belang. Het moet zich er dus van verzekeren dat zij bij dit zwaarwegende advies ook de mening van de Vughtse bevolking betrekt.
Maar hoewel de IJzeren Man voor veel Vughtenaren van grote betekenis en waarde is, heeft de raad nog nooit de mening van de bevolking over dit onderwerp gepeild. Ook heeft het onderwerp geen rol van betekenis gespeeld tijdens verkiezingen.

De raad kan daarom het referendum inzetten om de bevolking over de IJzeren Man te raadplegen. Het kan de kwaliteit van de besluitvorming alleen maar ten goede komen.

Ook van mening dat een referendum moet plaatsvinden over de IJzeren Man? Teken onze petitie!