Jongerenraad niet serieus genomen.

1 december 2011

Jongerenraad niet serieus genomen.

De jongeren in Vught trekken voortdurend aan het kortste eind. Hoewel iedereen de mond vol heeft van een jongerencentrum ontbreekt het hen al jaren aan een fatsoenlijk locatie. De alternatieven die zij zelf aanreikten zijn inmiddels onder in de stapel beland. En het wordt er allemaal niet beter op. In de scenario's waarmee de gemeente nu werkt lijken de jongeren wederom achteraan aan te moeten sluiten. Het jongerencentrum is op dit moment geen prioriteit, maar een sluitpost. Logisch dat de jongerenraad zich boos maakt (zie Brabants Dagblad 1 december).

De Vughtse Jongerenraad pleit al sinds 2009 voor een eigen jongerencentrum. Ze hielden een enquête onder leeftijdsgenoten en presenteerden in 2010 een compleet en uitgewerkt “programma van eisen”. Ook deden de jongeren belangrijke aanbevelingen over de locatie en bouwwijze. Er was een duidelijke voorkeur voor de locatie Irenelaan (voormalige tuinbouwvakschool). Ook zagen ze wel iets in de “betonballon-bouw” van de Vughtse architect Rob van Hove. (Het eerste gebouw dat met deze methode gebouwd wordt verreist nu in Schijndel).

Maar de realisatie van dit plan blijkt nu niet meer geweest te zijn dan bezigheidstherapie. De heren gemeentebestuurders hebben het – ondanks dat zij pretenderen een “JA-gemeente” te zijn - geruisloos aan de kant geschoven. De jongeren kunnen slechts aanschuiven bij de plannenmakerij van het accommodatiebeleid.

De jongeren moeten het dadelijk stellen met wederom een “houtje-touwtje” oplossing. Toch leven er heel goede ideeën onder de jongeren en heeft ook de gemeente heel wat baat bij goed draaiend jongerenwerk. Het geduld van de jongeren begint een beetje op te raken. Dat is heel voorstelbaar.