Wethouder van de Wiel verhuist niet (meer) naar Vught.

15 februari 2012

Wethouder van de Wiel verhuist niet (meer) naar Vught.

Het college stelt voor om wethouder van der Wiel andermaal dispensatie te geven voor de verplichting om in Vught te komen wonen. Dat is voor het derde jaar en weer met een ander smoesje. De SP voorzag al eerder dat van uitstel afstel zou komen. Alles wijst er nu op dat de wethouder de gemeenteraad bij de neus heeft genomen en niet werkelijk van plan is uit Waalwijk te vertrekken.

Twee keer heeft de gemeenteraad wethouder van de Wiel voor een jaar ontheffing gegeven van de verplichting om in Vught te komen wonen. De laatste keer, in april 2011, werd gesteld dat het uitblijven van een verhuizing te maken had met “een stabiele politiek-bestuurlijke situatie voor zijn wethouderschap” en “de eisen t.a.v. de noodzakelijke bouwkundige aanpassingen van de woning (gelijkvloers) o.g.v. fysieke beperkingen”.

Hoewel alle fracties het gewenst vinden dat onze wethouders in Vught wonen, was het voor de coalitiepartijen vorig jaar een hamerstuk. Men had er vertrouwen in dat de wethouder er serieus werk van zou gaan maken (D66) en hoopte dat de wethouder in 2011 een passend woning zou vinden (VVD). GB vond dat er geen onderbouwing nodig was. De wet stond het toe, dus was verlenging geen probleem.

Maar nu zegt de wethouder pas te verhuizen nadat zijn huis in Waalwijk verkocht is. Het huis staat volgens het raadsvoorstel vanaf september 2011 te koop. Maar op funda staat dat het huis pas sinds 2 maanden aangeboden wordt. De vraag is dan waarom de wethouder, als hij dubbele woonlasten wilde voorkomen, zijn woning niet al twee jaar geleden te koop heeft aangeboden?

We worden dus bevestigd in ons vermoeden dat wethouder van de Wiel niet werkelijk van plan is naar Vught te verhuizen. In ieder geval heeft hij er de afgelopen jaren niet werkelijk serieus werk van gemaakt. Elk jaar is er weer een nieuw smoesje.

De huidige crisis in de woningmarkt zal er – gelukkig voor wethouder van de Wiel – wel voor zorgen dat het huis voorlopig niet verkocht wordt. Zodra het wethouderschap voorbij is kan het verkoop bord weer uit de tuin en is de Vughtse gemeente enkele jaren voor de gek gehouden. De coalitie zal het allemaal wel goed vinden. Zodra het hen uitkomt verdwijnen principes als sneeuw voor de zon.