College vraagt € 100.000,- om zelf een visie te ontwikkelen op Isabellakazerne.

7 maart 2012

College vraagt € 100.000,- om zelf een visie te ontwikkelen op Isabellakazerne.

Eind 2012 verdwijnt het Vertrekcentrum van het COA uit Vught. Daarmee komt de locatie Isabellakazerne vrij voor .... Ja voor wat? De gemeente Vught heeft recht van eerste koop, maar weet niet goed wat nu slim is. Het college weet het weer eens niet. Daarom vraagt het college nu € 100.000,- aan de gemeenteraad om voor zichzelf een visie op de toekomst van de Isabellakazerne te (laten) vormen. Het gebrek aan visie bij het college kost de gemeenschap zo ook nog een flinke buidel geld.

Toch is hier een visie niet zo moeilijk.

Met de ontwikkelingen in de woningmarkt en de voorziene woningbehoefte is er geen enkele noodzaak voor een nieuwe woningbouwlocatie in Vught. Het college heeft een jaar geleden nota bene voor 2,8 miljoen de bouw van 90 woningen aan de Koepel afgekocht, omdat we van de provincie nooit zoveel woningen meer zouden mogen toevoegen. En hoewel dat grotendeels onzin was, beschikt Vught wel over ruim voldoende locaties om in de volledige woningbehoefte te voorzien. We kunnen die € 100.000,- dus beter aan iets anders besteden.

Maar het college heeft een kapitale fout gemaakt door het COA op voorhand te berichten dat Vught de bestuursovereenkomst eind 2012 wil beëindigen. In deze tijd was het voortzetten van de activiteiten van het COA op deze locatie het allerbeste geweest. Nu zal het COA de locatie Vught afstoten en verliest Vught hoe dan ook de middelen en voorzieningen die het nu in verband met deze vestiging binnen de gemeentegrenzen ontvangt.

En dat allemaal vanwege prestige. Er is immers geen enkele maatschappelijke noodzaak voor verwerving. Misschien heeft de projectontwikkelaar in het college wel een persoonlijke interesse om deze bijzondere locatie te kunnen en mogen ontwikkelen. Als de gemeenteraad hier voor stemt mag dat ook nog eens met gemeenschapsmiddelen. In onze visie zouden we dat niet moeten doen. En deze is geheel gratis.