Steun voor oproep excuses aan Molukse gemeenschap

23 april 2012

Steun voor oproep excuses aan Molukse gemeenschap

De oproep de SP-Vught aan het Vughtse college om excuses te maken aan de Molukse gemeenschap krijgt de steun van Ton Latuhihin, vice voorzitter van BUAT (een landelijk platfrom dat de belangen behartigt van de Molukse bevolkingsgroep). Afgelopen zaterdag bevestigde hij op de lokale radio Avulo FM dat het leed wat de Molukkers destijds is aangedaan nog immer gevoeld wordt. Excuses kunnen dat leed niet helemaal wegnemen maar wel verzachten en bijdragen aan verzoening. Het zou een zeer welkom gebaar zijn van het Vughtse college.

De Vughtse SP-afdeling deed de oproep aan het Vughtse college nadat Emile Roemer hiertoe de Nederlandse regering had opgeroepen bij de Walk 4 Maluku, vorige week zaterdag. Emile was daarbij aanwezig samen met Harry van Bommel (zie foto).

En passant corrigeerde Ton Latuhihin het beeld dat het Vughtse gemeentebestuur de Molukse gemeenschap steeds ten volle zou hebben gesteund. Zo is er in Vught jarenlang gepoogd de Molukse gemeenschap van Kamp Lunetten af te krijgen en hen elders te huisvesten. Er zijn destijds processen gevoerd door bewoners waarbij van enig begrip voor de situatie van de Molukkers geen sprake leek. Pas begin jaren negentig is het beleid gewijzigd en is Kamp Lunetten opgeknapt waarbij de stijl van de oude barakken is behouden.

Fractievoorzitter Henri Swinkels benadrukte in dezelfde uitzending dat het Vughtse college, als vertegenwoordiger van de Vughtse bevoking naar de landelijke overheid ook de Molukse gemeenschap vertegenwoordigt. Om gezamenlijk naar de toekomst te kunnen kijken moeten we zorgen dat eerder aangedaan leed verwerkt kan worden. Daarbij passen erkenning en excuses.