College schrapt accountantsverklaring voor Speeldoos

25 juni 2012

College schrapt accountantsverklaring voor Speeldoos

Het Vughtse college besloot vorige maand bij de subsidietoekenning aan Stichting Theater de Speeldoos geen accountantsverklaring meer te verlangen. Daarmee komt het college De Speeldoos tegemoet. Want ondanks dat al jaren een accountantsverklaring is vereist, volstond De Speeldoos keer op keer met een zogenaamde “samenstellingsverklaring”. In maart van dit jaar stelde het college nog (in antwoord op schriftelijke vragen van de SP) dat de samenstellingsverklaring onvoldoende inzicht geeft, geen zekerheid biedt over de betrouwbaarheid van de cijfers en de voorzieningen en reserves onvoldoende controleert. Toch is het college nu op dit punt en uitsluitend voor de Speeldoos overstag gegaan. De SP fractie zet hier grote vraagtekens bij.

Het college denkt dat zij met deze wijziging binnen de door de raad gestelde kaders is gebleven. Daarom legde zij hun besluit niet voor aan de gemeenteraad. Op initiatief van de Vughtse SP-fractie vroeg de raad toch om openheid van zaken. Die is 19 juni gegeven in de vorm van een raadsinformatiebrief.

Naar nu blijkt is het college De Speeldoos tegemoet gekomen op twee belangrijke punten. Het college eist niet langer een accountantsverklaring, maar neemt genoegen met de door De Speeldoos voorgestane samenstellingsverklaring. Wel stelt het college daarbij aanvullende voorwaarden aan deze verklaring.

Een samenstellingsverklaring geeft in tegenstelling tot de beoordelingsverklaring echter geen zekerheid over de betrouwbaarheid van het financiële overzicht. De accountant stelt slechts met de aan hem ter beschikking gestelde informatie een financieel overzicht samen (jaarrekening).
Zo ontbreekt het aan een inschatting van het materieel belang van posten en transacties en de mate waarin een post wordt beïnvloed door oordeelsvorming van het bestuur of de bestuurder. Ook blijven belangrijke fluctuaties of bijzondere en ongebruikelijke posten onbesproken.

De gemeente Vught vroeg aldus eerst om een beoordelingsverklaring, waarmee de accountant een relatief hoge, maar geen absolute zekerheid verschaft. Het college streefde naar een betrouwbaarheid van 95%. Die zekerheid wordt nu volledig losgelaten.

De SP fractie bevestigt dat het formeel aan het college is om te bepalen op welke wijze zij de besteding van subsidiegelden controleert. Toch kan en mag de gemeenteraad wel degelijk bepalen of zij de door het college uitgevoerde controle toereikend en rechtvaardig vindt. Dan is het opvallend dat een college eerste een zekerheid vereiste van 95% en nu genoegen neemt met 0%. Maar zeker zo bijzonder is het dat dit alleen voor de Speeldoos lijkt te gelden. Andere grote subsidieontvangers (MIK en Bibliotheek) dienen zich immers nog wel te verantwoorden middels een beoordelingsverklaring.

Als we dus al zouden besluiten genoegen te nemen met een samenstellingsverklaring dan voor iedereen. Het ware dus toch verstandig geweest als het college met dit voorstel eerst even naar de gemeenteraad was gegaan.