Oppositie brengt raad samen rond "Rekenkamer-motie"

21 september 2012

Oppositie brengt raad samen rond "Rekenkamer-motie"

Gisterenavond (donderdag 20 september) besprak de gemeenteraad een motie van de oppositiepartijen (SP, PvdA/GL en CDA) naar aanleiding van het rapport van de Rekenkamercommissie. Het document was zorgvuldig opgesteld en ontdaan van alle emotie die eerder in de commissievergadering het inhoudelijke debat overschaduwde. De motie riep het college op om een plan van aanpak aan de raad voor te leggen en het coalitieakkoord uit te werken in een concreet college-akkoord. Het college zei er, bij monde van burgemeester van de Mortel, mee uit de voeten te kunnen. Er lag daarmee een eensgezinde afsluiting van dit gevoelige onderwerp in het verschiet.

Maar de coalitiepartijen (GB, VVD en D66) hadden nog wel een wrevel. De emoties over het vroegtijdig uitlekken van het rapport waren nog niet bekoeld. Zij wilden de motie aanvankelijk alleen steunen wanneer daarin ook opgenomen zou worden dat deze handelswijze (het lekken) de gemeente Vught ernstig geschaad had. Daarmee werd echter de emotie en persoonlijke frustratie weer leidend in het debat. De positieve grondtoon van de ingediende motie, nota bene ondersteund door het college, kreeg daardoor weer een negatieve draai.

Het koste vervolgens wat moeite om alle partijen weer op een lijn te krijgen. Juist de oppositiepartijen namen daarbij het initiatief om het gemeenschappelijk belang voorop te stellen. Het koste vier schorsingen om het zand wat door de coalitiepartijen in de raderen van de motie was gestrooid er weer uit te zeven.

Uiteindelijk resteerde als opdracht aan het college:

Een concreet plan van aanpak op te stellen voor de versterking en ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie en de raad over de voortgang hiervan te informeren;

In navolging van de nieuwe prioritering van het bestuursakkoord een college-akkoord te sluiten en deze bekend te maken in Vught;

Het proces van de politiek-bestuurlijke aansturing door het college in relatie tot de ambtelijke organisatie, voort te zetten.

De motie is unaniem aangenomen.