Alternatief plan De Koepel

28 oktober 2012

Alternatief plan De Koepel

Onder grote belangstelling presenteerde vandaag de Natuur- en Milieugroep Vught, in samenwerking met Stichting De Groene Koepel, een alternatief plan voor de bouwplannen op De Koepel (oude PH-terrein). Het woningbouwplan van de huidige coalitie (GB, VVD en D66) omvat 33 kavels van ongeveer 1000 m2, maar gaat ten koste van 53 bomen en de groene opstand. Het vernietigt bovendien voor altijd de nu nog herkenbare landschappelijke elementen. In het alternatief komen er 28 kavels van ongeveer 1000 m2 en zijn alle woningen geprojecteerd op de oude PH-locatie. Zo kunnen de waardevolle bomen en landschappelijke waarden op het overige deel van de locatie behouden blijven.

De SP wil op deze locatie ook dat de woningen beter worden ingepast in de bestaande groene omgeving. Daarnaast wensen we een meer gevarieerd woningaanbod (sociale huur, starterswoningen, midden duur en duurdere woningen). Het oorspronkelijke bouwplan - dat door het huidige college in 2011 voor 2,8 miljoen is afgekocht - voorzag daarin. Het zou woningen hebben opgeleverd waarnaar ook nu - ondanks de crisis in de woningmarkt - voldoende vraag is. Bovendien bleven in dat plan alle bomen en houtwallenbleven intact. Het alternatief van de Natuur- en Milieugroep is daarmee een stap in de goede richting.

De presentatie vond plaats op De Koepel in het gezelschap van omwonenden, gemeenteraadsleden, de verantwoordelijk wethouder Peter Pennings en belangstellenden. Op de foto boven: Ron Jaskers van de Natuur- en Milieugroep Vught die een toelichting geeft op het alternatieve plan (rechts) ten opzichte van het huidige plan (links).