Coalitie bakt niets van vernieuwing bestuursakkoord

31 oktober 2012

Coalitie bakt niets van vernieuwing bestuursakkoord

De coalitiepartijen GB, VVD en D66 hebben gisteren, dinsdag 30 oktober, hun lang verwachte 'herprioritering' van het bestuursakkoord gepresenteerd. Het moest hét antwoord worden op het vernietigende rapport van de Rekenkamercommissie, deze zomer. Ambities moesten bijgesteld en bezuinigingen heroverwogen. daarbij was er behoefte aan meer politieke visie. Maar het resultaat is ronduit teleurstellend. Het is niet meer dan een lijstje met 10 prioriteiten, verpakt in een motie. Het is nauwelijks voor te stellen dat er enkele weken overleg nodig waren, om uiteindelijk deze tien actiepunten op een rijtje te zetten. De SP ziet het als een gemiste kans. De coalitiepartijen laten hiermee - ook in deze herkansing - zien, dat zij niet in staat zijn de politieke basis te leveren die nodig is om uit de vastgestelde bestuurlijke impasse te komen.

Overigens laat ook de uitvoering van de andere aanbevelingen uit het rapport van de Rekenkamercommissie op zich wachten. Zo ligt de portefeuille “Ja-gemeente” nog steeds bij wethouder van de Wiel en is er nog niets bekend over de wijze waarop de regie en sturing binnen de ambtelijke organisatie wordt versterkt.

Zie de uitvoerige analyse...

Deze zomer stelde de Rekenkamercommissie vast dat het politiek-bestuurlijk flink rommelde in Vught. Zo miste het bestaande akkoord van de coalitiepartijen een heldere visie en ontbrak het aan duidelijkheid op de politieke ambities. Ook werd duidelijk dat een bezuiniging op de ambtelijke organisatie (van 1 miljoen) niet realistisch is. Zo'n bezuiniging zal noodzakelijke werkzaamheden gaan raken en biedt zeker geen ruimte meer voor de politieke ambities van de coalitie.

Coalitie en college trokken zich de conclusies van het rapport aan en zeiden de aanbevelingen stuk voor stuk uit te gaan voeren. In de gemeenteraad van 20 september 2012 werd met een motie uitdrukking gegeven aan het (voorzichtige) vertrouwen van de gemeenteraad in de voorgestelde aanpak. Daarin was de eerste stap een herziening van de politieke ambities van de coalitie. De coalitie zelf noemt het “herprioritering”. Dit document moet de basis vormen voor een herstel van de politiek-bestuurlijke aansturing in Vught. Daarom waren de verwachtingen hoog. Dat blijkt nu onterecht. Het is onwaarschijnlijk dat het gepresenteerde lijstje de helderheid biedt die nodig is.

De tien prioriteiten uit de motie, met onze reactie:

1. Het plan van aanpak voor de versterking, verbetering en doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie naar regiegemeente en ja-gemeente wordt zo spoedig mogelijk met bijbehorende financiële onderbouwing aan de raad aangeboden;

Dit is een bestaande afspraak voortkomend uit het rapport van de Rekenkamercommissie. De aanbeveling luide echter om van zowel de “regie-gemeente” als de “ja-gemeente” geen politieke ambitie te maken en deze dus uit het bestuursakkoord te halen. Daar zegt deze prioriteit nu weer net niets over.

2. Het plan van aanpak voor samenwerking in de Meierij is opgesteld en in uitvoering genomen;

Het staat hier heerlijk concreet maar belangrijker is natuurlijk de politieke ambitie van de coalitiepartijen met deze samenwerking. Deze formulering zegt eigenlijk niets over de aard, omvang en intensiteit van de beoogde samenwerking en biedt dus bestuur en ambtelijke organisatie geen enkel houvast.

3. School Vught Noord is klaar voor aanvang van het schooljaar 2014-2015; met de bouw van het scholencluster Zuid en de nieuwe school in Cromvoirt is gestart, dan wel liggen uitgewerkte bouwplannen klaar om te starten;

Hierbij is dan in ieder geval een (school)jaar genoemd, maar dat roept aansluitend de vraag op of die datum een hogere prioriteit heeft dan de zorgvuldigheid waarmee deze scholen gerealiseerd worden.

4. Ouderenbeleid: wijksteunpunten beleid is vastgesteld en is in uitvoering;

Ook hierbij ontbreekt de gevraagde politieke ambitie. Het is vrij eenvoudig om een “wijksteunpunten-beleid”op te stellen, maar het is waarschijnlijk minder eenvoudig een “wijksteunpunten-beleid dat gedragen wordt door (minimaal) de coalitiepartijen” op te stellen. In dat geval had hier immers gestaan wat de coalitie met dat “wijksteunpunten -beleid” voor heeft.

5. Bij de uitvoering van armoedebestrijding is een gezamenlijk plan van aanpak met de diverse betrokken organisaties vastgesteld en in uitvoering genomen;

Dit is helemaal een loze doelstelling. Er is allang een gezamenlijk vastgesteld plan en dat is ook in uitvoering. Misschien willen de coalitiepartijen een nieuw plan? Maar dat zal altijd in overleg worden vastgesteld en daarna in uitvoering worden genomen.
Belangrijker is - en dat is waar de Rekenkamercommissie ook op doelt wanneer gesproken wordt over politieke ambities - wat de coalitie wil op het gebied van armoedebestrijding. Ook hierbij ontbreekt de visie en de intentie van de coalitiepartijen.

6. Recreatieplas De IJzeren Man is aanbesteed, heeft een exploitant en exploitatieovereenkomst met de gemeente;

Dit proces loopt allang. Er is eigenlijk geen enkele politieke sturing meer op mogelijk. Als de aanbesteding slaagt is er in 2013 of uiterlijk 2014 een exploitant. Deze prioriteit staat er dus een beetje voor de spek en bonen bij.

7. De voortgang Centrumplan West en de herinrichting van de openbare ruimte in het centrum is in uitvoering waarbij ook de openbare ruimte bij de Petruskerk is meegenomen;

Een beetje rare zin: “De voortgang .... is in uitvoering”. Verder is dit ook een voldongen feit waarbij het verstandig is nog geen datum te noemen. Het heeft weinig met herprioriteren te maken. Hooguit geeft het uitdrukking aan, dat de coalitiepartijen zich er bij neerleggen dat het ambitie niveau tot 0 is gezakt. Dan rest slechts het opvoeren van autonome ontwikkelingen die al lopen.

8. Accommodatiebeleid is vastgesteld en wordt uitgevoerd;

Een open deur vergelijkbaar met de prioriteit van armoedebestrijding. We kunnen ook afspreken dat er een onderhoudsplan komt voor de vijver bij het gemeentekantoor en dat dit wordt uitgevoerd. Maar het gaat hier natuurlijk om WAT DE COALITIE WIL met het accommodatiebeleid. Om politiek-bestuurlijk helderheid te verschaffen is het essentieel dat de politieke partijen die het gezamenlijk voor het zeggen hebben zich wel uitspreken over de richting.

9. Het plan De Koepel voortvarend uit te voeren en de verkoop van kavels zo snel mogelijk te starten;

Ik val mogelijk in herhaling. Als het uitvoeren van een willekeurig plan een ambitie wordt kunnen we een coalitieakkoord achterwege laten. Ook hierbij gaat het weer om politieke ambities. Gezien de actualiteit rond dit plan, zou je deze formulering kunnen opvatten als: kappen die bomen want we hebben de ambitie zo snel mogelijk te starten met de verkoop van kavels.
Toch vragen we ons af of dat de ambitie is. In dat geval moet duidelijk worden waarom dan de voorgenomen betrokkenheid/invloed van omwonenden en betrokkenen hier niet als ambitie geldt en hoe dit zich dan verhoudt met de staande ambitie als “ja-gemeente”en “regie-gemeente”.

10. Er zijn meerdere concrete duurzaamheidsprojecten gestart waarbij de gemeente faciliteert.

En nog een open deur. Bovendien een zeldzaam rekkelijke formulering. “Meerdere” kunnen er 2 tot 200 zijn. Bij “duurzaamheidsprojecten” is het al een vraag wat allemaal onder duurzaam verstaan mag worden en laat de term projecten alle vrijheid aan wat er dan precies wel (of juist niet) gebeurd. Een project is bovendien gestart als je alleen al zegt dat die gestart is. En faciliteren is ook al zo'n ruim begrip. Soms is het vermelden op de website al een vorm van faciliteren. Kortom, je zou hier net zo goed kunnen zeggen: “De gemeente doet aantoonbaar iets aan duurzaamheid.”
Het is hoe dan ook een ambitie van niks die dan ook inderdaad met de huidige ambtelijke organisatie te realiseren is.

Na deze 10 prioriteiten blijft bovendien de vraag hangen wat er moet gebeuren met de andere punten uit het coalitieakkoord, die niet in deze prioriteitenlijst zijn genoemd. Op zijn minst moeten we vaststellen dat die niet de top tien hebben gehaald en dus op de nominatie staan om niet meer gerealiseerd te worden. Dat zou dan kunnen gelden voor de ambitie om:
- de lokale belastingen niet boven inflatie te laten stijgen;
- zoveel mogelijk een positief resultaat bij de exploitatie van grondposities;
- de Woonvisie te herzien;
- het VVP aan te passen;
- een ondernemersloket, bedrijvenplatform en een recreatieplatform op te zetten;
- de administratieve last voor bedrijven omlaag te brengen;
- de winkel- en service centra in andere delen van Vught uit te breiden
- gratis parkeren mogelijk te houden bij alle winkelcentra;
- in het accommodatiebeleid een kostendekkende exploitatie en marktconforme tarieven te hanteren;
- maatschappelijke-stagemogelijkheden als gemeente te ondersteunen;
- het jeugd- en jongerenwerk te verruimen en te professionaliseren;
- het ouderenwerk te verruimen en professionaliseren;
- het centrum door aanpassen openingstijden van overheids- en door de overheid gesubsidieerde instellingen te verlevendigen;
- Vught actief te promoten als gemeente die een langer bezoek waard is.

Juist deze waslijst aan onduidelijkheden laat zien dat er slechts half werk is geleverd. Volstrekt onvoldoende om de kritische politiek-bestuurlijke impasse te doorbreken. Met deze motie blijft onduidelijk welke politieke ambitie de coalitie heeft. Juist dat vormde de basis voor de eerder ontstane problemen. Met deze prioriteitenlijst blijven die problemen dan ook helaas bestaan.