Inspraak als het uitkomt

20 oktober 2012

Inspraak als het uitkomt

Er zijn maar liefst 6000 (50% van alle huishoudens in Vught) zienswijzen uit Vught ingediend bij het Ministerie over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Met hulp van de gemeente zijn alle Vughtse huishoudens per brief opgeroepen om een voorgedrukte zienswijze in te dienen. De gemeentelijke woordvoerder (wethouder Seuren) stelt dat het Ministerie - ondanks dat het vrijwel identieke zienswijzen zijn - iedere zienswijze serieus moet nemen. De politieke partijen zijn verheugd en enthousiast over het grote aantal. Het aantal toont volgens hen het draagvlak in Vught voor de inhoudelijke argumenten en zal deze flink kracht bij zetten.

In het voorjaar van 2011 werden 1600 handtekeningen (13% van alle huishoudens in Vught) ingediend bij de gemeenteraad over de voorgenomen afkoop van bouwplan de koepel voor 2,8 miljoen. De gemeente bood daarbij toen geen enkele hulp. De gemeentelijke woordvoerder (wethouder Pennings) nam de handtekeningen toen niet al te serieus. Hij suggereerde dat de betrokken Vughtenaren zich slechts wat hebben laten aanpraten en eenvoudig een voorgedrukt formuliertje hadden getekend. De coalitie partijen deden er nog een schepje bovenop. Zij waren dit keer niet blij met het grote aantal en trokken het daarom openlijk in twijfel. Het aantal zei volgens hen in dit geval niets over het draagvlak voor de inhoudelijke argumenten.

Als SP zien we graag dat de gemeente en de gemeenteraad altijd alle petities, zienswijzen en inspraak-reacties serieus neemt. Zowel wat hun aantallen (draagvlak) als hun inhoudelijke argumenten betreft.