Oproep tot bestrijding van Kinderarmoede

22 november 2012

Oproep tot bestrijding van Kinderarmoede

In Nederland voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. Maar liefst 367.000 kinderen leven op dit moment in armoede. En omdat het de allerkleinsten, kinderen en jongeren onder ons treft, moet er wat gebeuren. En snel!

Uit onderzoek van de SP Vught blijkt dat zelfs in een relatief rijke gemeente als Vught ongeveer 80 kinderen in armoede opgroeien. Concreet betekent dat dat er dan thuis te weinig geld is om alle dagen een gezonde maaltijd te eten, voor nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Als deze kinderen deze dagen hun schoen zetten, treffen ze die de volgende ochtend steeds vaker leeg aan.

Het kan zo niet langer en we willen het veranderen. Daarom start de SP de actie “Kinderen van de rekening”. Daarmee maken we de stille armoede in Vught en in Nederland zichtbaar en roepen de samenleving, maatschappelijke organisaties en de politiek op om zich maximaal in te zetten voor de bestrijding van kinderarmoede. De SP trapt de actie vanavond (donderdag) 22 november af bij de Speeldoos in Vught, alwaar die avond juist gesproken wordt over armoede. Bij de ingang zullen lege kinderschoenen de kinderen representeren die in Vught opgroeien in armoede. Zo brengt de SP deze armoede onder kinderen in Vught onder de aandacht van de samenleving en de politiek.

De lokale actie van de SP Vught krijgt een vervolg in andere gemeenten en resulteert uiteindelijk in een overdonderend aantal schoenen voor het torentje van minister president Rutte. De vele kinderschoenen moeten de stille en onzichtbare armoede onder kinderen tastbaar maken en er bij het Rijk op aandringen dat er een plan moet komen om de armoede onder kinderen in Vught en rest van Nederland op te lossen.

Ondanks de crisis zijn wij een rijk land. Als we onze welvaart iets eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!

Meehelpen?
Zaterdag kunnen mensen ten behoeve van deze actie hun tweedehands kinderschoenen inleveren bij de SP. Speciaal voor dat doel staan zij die dag tussen 11 en 12 uur op zowel het Moleneindplein als de Marktveld in Vught. Na gebruik tijdens deze actie krijgen de kinderschoenen een goede bestemming.