Thuiszorg-protest in Den Haag

7 april 2013

Thuiszorg-protest in Den Haag

Zo'n 6000 thuiszorgmedewerkers en hun sympathisanten verzamelden zich zaterdag 6 april in Den Haag, om daar uitdrukking te geven aan hun zorgen over de zorgplannen van het kabinet Rutte-Samsom. Het organiserende AbvaKabo FNV overhandigde bijna 138.000 handtekeningen aan staatssecretaris van Rijn van mensen die eveneens de ingrepen in de zorg afkeuren. De staatssecretaris zei te staan voor goede zorg, maar - en dat tot teleurstelling van de aanwezigen - dat deze ingrepen onvermijdelijk zijn om de zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden.
De AbvaKabo FNV toonde afgelopen week in eigen onderzoek aan dat de ingrepen in de thuiszorg niet de beoogde 1,1 miljard opleveren, maar 'slechts' 240 miljoen. Zonder thuiszorg kiezen mensen immers eerder voor een plaats in een duurder verpleegtehuis en door het verlies aan banen wordt een groter beroep gedaan op de WW.

Maar de staatssecretaris geloofde dat niet. Hij beoogt dan ook de toestroom naar verpleegtehuizen te bemoeilijken door de verzorgingstehuizen af te schaffen. En de WW-kosten worden teruggedrongen wanneer het kabinet zijn zin krijgt en de WW flink gaat bekorten. Allemaal maatregelen die gericht zijn op bezuinigingen, maar die niet echt stil staan bij de maatschappelijke effecten. Om de woorden van AbvaKabovoorzitter Corrie van Brenk te gebruiken: "Wat voor samenleving laten we achter als we nu de zorg afbreken". En Emile Roemer: "Goede zorg is een kwestie van beschaving, daar blijf je met je handen af!"