De kadernota

28 juni 2013

De kadernota

De raad behandelde de 'kadernota'. Een document waarin het collgege vertelt welke plannen zij hebben voor de toekomst van Vught. SP-Fractievoorzitter Henri Swinkels sprak in de raad de volgende bespiegeling op deze kaderbota uit:

En wat wordt onze samenleving hier beter van? De vraag die wij ons altijd en blijvend moeten stellen bij alle beslissingen die wij nemen.
We kunnen ons iets voorstellen bij een “financieel gezonde uitgangssituatie”. Het is doorgaans de inzet van elk gemeentebestuur van welke politieke kleur ook . Vught toont in de boeken doorgaans een positief financieel resultaat. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Deze coalitie heeft zijn ambities met betrekking tot de rijksinfrastructuur voor een belangrijk deel gefinancierd vanuit nog te realiseren opbrengsten uit grondexploitaties. Het is een voorschot op de toekomst, die juist in deze tijden uiterst onzeker is. De hoopvolle scenario's stralen optimisme uit, maar geen realiteitszin. Het zijn risico's die weliswaar netjes elders in de begroting opgevangen worden, maar die wanneer zij onverhoopt werkelijkheid worden, alle ambities doet verdampen en tal van nu nog vanzelfsprekende voorzieningen met zich mee kunnen sleuren.
Maar ook nu al worden aderlatingen gedaan om de financiering van ambities als die van Rijksinfra mogelijk te maken. Er is en wordt gesneden in kunst, cultuur, welzijn. Maar ook in de WMO, het armoedebeleid en de sociale voorzieningen. Belangrijke peilers waar onze samenleving op steunt staan onder druk. Onmiskenbaar raakt dit vooral hen binnen onze samenleving die hiervoor juist afhankelijk zijn van de gemeentelijke voorzieningen .
Er is nu al sprake van een versobering. Het perst er nu alle ruimte die nog in voorzieningen zit uit. Medewerkers kunnen niet meer alles doen wat nodig is en inwoners treffen er nu al vaker een nee in plaats van een ja. Het college schetst het heel positief. Onze inwoners zouden al voldoende beseffen dat ze niet zo snel meer kunnen aankloppen bij de gemeente en vinden zonder problemen alternatieven. De bijzondere bijstand? Dat kan allemaal wel wat minder, mensen gaan al naar de voedselbank. De huishoudelijk hulp? Neemt ook al vanzelf af. Mensen lossen het op andere manieren wel op. Er lijkt eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Het lijkt verleidelijk om het perspectief te kiezen van de burgers die heel goed zichzelf kunnen redden omdat zij de middelen, de positie, de privileges of het geluk hebben om voor zichzelf op te kunnen komen. Met alleen hen voor ogen kunnen we rustig onze voorzieningen versoberen en de aangekondigde bezuinigingen doorvoeren.
Maar het gaat natuurlijk om hen die niet in die positie verkeren. Hen die niet de middelen of de positie hebben om hun hulp te organiseren. Hen die niet het geluk van anderen hebben gehad en moeten leven in een moeilijke situatie of met een beperking. Of eenvoudig hen die niet zo mondig zijn , die niet gehoord worden. Voor hen past het niet om mooi weer te spelen.
Er komt een storm op ons af. De reeds bereikte bezuinigingen op bv de huishoudelijke hulp (5%) valt in het niets bij de bezuiniging die er aan komt (40%), maar ik bemerk niets van een visie en idee of een plan om de meest waardevolle elementen van onze sociale voorzieningen te beschermen. Dit college wacht vooral af wat er over ons heen komt en ziet dan wel weer wat we vast kunnen houden en wat wegwaait. Dat doet deze inwoners tekort.
We zouden ons terdege moeten voorbereiden en keuzes moeten maken over welke voorzieningen we minimaal in stand willen houden en op welke manier dat we dat willen doen.
U beschikt nu nog over de financiële ruimte voor uw ambities op het gebied van rijksinfra, al bevinden die zich op glad ijs. Maar uw plannen zouden ook duidelijk moeten maken hoe u belangrijke gemeentelijke voorzieningen in stand gaat houden, hoe de gevolgen van de transities opgevangen worden zodat juist zij geholpen kunnen worden die onze hulp nodig hebben.
Als u in uw titel uitdrukking wilde geven aan de stijl waarmee u deze gemeente aanstuurt, had u beter gekozen voor de titel: “Na ons de zondvloed”.