ongefundeerd optimisme

9 oktober 2013

ongefundeerd optimisme

Het Vughtse college pakt bij de laatste begroting nog even flink uit om zich positief te profileren. Het kan niet op. Het college durft zelfs te beweren "dat zo goed als alles wat de Vughtse burger beloofd is in het coalitieakkoord ook is ingelost." Met even groot gemak ziet het college de oplevering van royale woningen in De Koepel als een "zichtbaar resultaat".  En nog een bewering van het college: "Ook de cultuurverandering van de gemeentelijke organisatie naar 'Ja-gemeente' verloopt succesvol, zo wordt bevestigd door het onderzoek 'Waarstaatjegemeente'." Op al deze beweringen valt heel wat af te dingen.

Misschien herinnert u zich nog het rappport van de rekenkamercommissie over het functioneren van de ambtelijke organisatie in relatie tot de aansturing door het college (lees hier de conclusies en aanbevelingen). In het najaar van 2012 resulteerde dat in de ronduit beschamende conclusie dat het college op politiek-bestuurlijk vlak te weinig sturing geeft aan de ambtelijke organisatie. Het hele idee van de ja-gemeente is onduidelijk en werd door het college niet adequaat opgepakt en vormgegeven.

Een jaar later hangt het college het succes van de omvorming naar een ja-gemeente plotseling op aan de resultaten behaald bij het onderzoek van 'Waar staat je gemeente'. Dat voorspelt dat er nog steeds geen concrete invulling is gegeven aan het begrip ja-gemeente. Het is inmiddels een begrip dat te pas en (vooral) te onpas kan worden gebruikt. Niemand weet wat het precies betekent, maar het klinkt wel aardig.

De uitspraak dat zo goed als alles uit het coalitieakkoord ook gerealiseerd is, is dubieus. Enerzijds bevestigden de coalitiepratijen meerdere malen dat het coalitieakkoord niet meer is dan een wensenlijstje. Het bevat vooral termen als verruimen, versterken, streven en stimuleren. Je kunt daarmee - net als het college - met een geringe inspanning in de goede richting al tevreden zijn. Maar het zegt allemaal weinig over de resultaten.

Het verschijnen van slechts enkele royale woningen op de Koepel is al helemaal niet iets om trots op te zijn. Het project kent vooralsnog een verlies van zo'n 7 miljoen. Als de verkoop verder niet volgens plan mocht verlopen - en de tekenen zijn ongunstig - verdampt allereerst de beoogde winst en wordt deze constructie van dit college vervolgens een molensteen om de nek van Vught.

Een onschuldig ogend maar belangrijk zinnetje in de Programmabegroting 2013 bevestigt het bestaan van dit risico:

"Overigens adviseert onze huisaccountant om de saldi van deze reserve [Grondbedrijf] de komende jaren beschikbaar te houden voor het afdekken van risico's" (pag. 107, 2e alinea onderaan)

In de eerste zin van diezelfde alinea staat echter: "Hieruit blijkt dat de risico's binnen de grondexploitatie afgedekt worden door de reserve grondexploitatie."

Zo kan alleen de conclusie getrokken worden dat niet daadwerkelijk alle te voorziene risico's in deze risico inventarisatie zijn meegewogen. En iedereen kan zich bedenken wat er gebeurd als een verlies van zo'n 7 miljoen bekostigd moet worden vanuit een Algemene reserve van 5,5 miljioen.

Het zou dit college al met al sieren iets minder hoog van de toren te blazen. Er zijn immers wel degelijk enkele - zij het bescheiden - successen te melden:

• Er is in het belang van een van de VVD-raadsleden toch geen rotonde maar een gewone kruising aangelegd bij de kruising Postweg / Kampdijklaan.

• Trouwen op zondag. Al is er tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt.

• De school in Vught Noord wordt precies gebouwd waar deze coalitie hem zeker niet wilde.

• Het uitbesteden van de exploitatie van de IJzeren Man of het weten te voorkomen van een referendum over dit onderwerp.

• Het alsnog niet afzien van het in het bestuursakkoord opgenomen behoud van zaal Schoonveld. Als gevolg van verkregen nieuwe inzichten, alsnog van tafel is geveegd.

Uitsluitend voor deze successen past een compliment!