College stemt voor in ledenraadpleging VNG

18 januari 2014

College stemt voor in ledenraadpleging VNG

Een meerderheid van de gemeenten in Nederland kan niet akkoord gaan met de decentralisatieplannen voor de zorg in hun huidige vorm. Een ledenraadpleging van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat zien dat 67% tegen het wetsvoorstel van staatssecretaris Van Rijn heeft gestemd. Opvallend genoeg stemde het college van Vught voor het wetsvoorstel.  Dat gebeurde zonder dat deze reactie vooraf actief is afgestemd met de gemeenteraad. Reden voor de SP om opheldering te vragen aan het college.

Een meerderheid van de gemeenten bestempelen het huidige plan als "ontoereikend voor een verantwoorde invoering van de nieuwe taken." Zij zien dat inwoners de dupe gaan worden omdat het Rijk de taken voor de WMO en persoonlijke verzorging te snel en onzorgvuldig wil overbrengen naar de gemeenten. De hele gang van zaken bestempelt het VNG nu als onverantwoord. Afgelopen vrijdag legde de VNG deze conclusie voor aan  het kabinet. De gemeente Vught prijkt op de lijst van voorstemmers. Afgezien van het feit dat die keuze zelf om toelichting vraagt (misschien is het een "Voor, tenzij ..."), is het vreemd dat die keuze niet vooraf is afgestemd met de gemeenteraad.