Zekerheid en perspectief voor MKB Vught

19 februari 2014

Zekerheid en perspectief voor MKB Vught

"Zekerheid en perspectief"  is wat Vughtse ondernemers nodig hebben. SP lijsttrekker Henri Swinkels schetste in het debat van dinsdag 18 november in de gereghthof te Vught, de inspanningen die de SP doet om zowel nationaal als lokaal de kleine ondernemers te steunen als motor van onze samenleving. Terwijl menig lijsttrekker verviel in hoogspraak over wat er allemaal wel niet goed zou zijn voor ondernemers, stelde Swinkels eenvoudig dat ondernemers dat juist heel goed zelf weten. Om die reden doet de SP regelmatig onderzoek bij kleine en middelgrote bedrijven. De SP heeft een aantal voorstellen die het kleine ondernemers gemakkelijker moeten maken.

Zo wil de SP Vught het aantal vergunningen van ondernemers terugbrengen tot één - eventueel samengestelde - vergunning. We beperken de noodzaak om steeds vergunningen aan te moeten vragen en leggen kaders zoveel mogelijk vast in verordeningen.

Maar ook stelt de SP Vught voor om wegomleggingen, wegrenovaties en straks de aanpassingen aan spoor en N65 uitdrukkelijk met de ondernemers af te stemmen. Ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn en dienen ook in redelijkheid gecompenseerd te worden voor gederfde inkomsten. Bereikbaarheid is van groot belang voor lokale ondernemers.

Bij een stelling over de afvalverwerking ontvouwde Henri Swinkels een naar zijn zeggen 'stoutmoeidig' plan. De SP wil namelijk onderzoeken of het verzamelen van papier en plastic weer door (buurt)verenigingen kan gebeuren.

Alle ondernemers ontvingen na het debat een exemplaar van "Hart voor de zaak"; een uitgave van de SP over maatregelen ter ondersteuning van het MKB.