Coalitie presenteert bestuursakkoord

16 mei 2014

Coalitie presenteert bestuursakkoord

De Vughtse coalitiepartijen zijn ingenomen met het nieuwe bestuursakkoord. Stuk voor stuk zien ze het eigen verkiezings- programma als de rode lijn in dit akkoord. Het kan dan ook niet op. Deze coalitie noemt geen concrete besparingen of bezuinigingen, zegt alle voorzieningen op peil te houden en zorgt evengoed dat niemand tussen wal en schip valt. Ook de ozb wordt niet verhoogd. Dat wil zeggen, tenzij dat nodig is voor de N65 en het verdiepte spoor. Maar geen woord over het oplopende tekort op de Vughtse begroting (in 2017 staat Vught nu 1,9 miljoen in het rood), het dreigend verlies op project de Koepel en teruglopende rijksbijdragen. Pas als je doorvraagt blijkt dat de coalitie ook niet echt van plan is om de burgers tegemoet te komen die door het kabinetsbeleid minder inkomen, zorg, begeleiding of hulp krijgen. De belofte van op peil blijvende voorzieningen betekent in de praktijk dat iedereen vooral zichzelf moet zien te redden. De coalitie wenst zich een terugtredende overheid en steekt daarbij bij voorbaat de kop in het zand. Struisvogelpolitiek!

Voor de grove doorrekening en de financiële effecten volgt hier een nieuw rekenwonder. Dat wordt dan tevens Rekenwonder 12.

Het moet noodgedwongen een beetje met de natte vinger. In het bestuursakkoord staat (voorzichtig ingeschat) voor bijna een miljoen aan investeringen. Daarbij gaan we er voorzichtigheidshalve vanuit dat een deel van de genoem de investeringen uit bestaande budgetten gefinancierd gaan worden. Al moeten daar dan wel bestaande plannen en projecten voor wijken of
worden vertraagd. Een deel van deze investeringen is eenmalig. Al met al voorzien we met dit bestuursakkoord een:

structurele verhoging uitgaven: 0,7 miljoen.

De enige bezuiniging in het bestuursakkoord is de verhuur of verkoop van gemeentelijk vastgoed. Als dat meezit kan het misschien eenmalig wat geld in de gemeentekas opleveren, waarna het structureel de huisvestingskosten drukt. Het structurele effect is daarmee afhankelijk van de mate waarin verhuur of verkoop wordt gerealiseerd. Om toch een inschatting te maken rekenen we hier gemakshalve met een :

structurele bezuiniging van €100.000,- of 0,1 miljoen

Er staan twee maatregelen in die zorgen voor een geringe vermindering van de inkomsten van de gemeente. De overheveling van een aantal afvalstromen van betaald naar gratis, betekent minder inkomsten. En de vermindering van het aantal WOZ bezwaren (waartoe een lagere WOZ waarde wordt vastgesteld) heeft een eenmalig negatief effect op de hoogte van de ozb-inkomsten. Het gaat hierbij waarschijnlijk niet structureel om grote bedragen en beschouwen het gemakshalve als nihil.

Dit bestuursakkoord en de meerjarenbegroting 2014-2018 hebben daarmee gezamenlijk als resultaat voor 2017:

begroting:        - 1,9 miljoen

investeringen:  - 0,7 miljoen

bezuinigingen:  + 0,1 miljoen

TOTAAL             - 2,5 miljoen

Het college wordt vervolgens gevraagd met een dekkingsplan te komen, waarin aangegeven wordt “of, en zo ja hoeveel Vught over een aantal jaren zal moeten bezuinigen voor het behouden van een sluitende begroting.”

Maar in januari presenteerde het vorige college (met het oog op de vorming van een nieuw bestuur) al een inventarisatie ombuigingsmogelijkheden 2015-2018; met een maximaal pakket van maar liefst 4 miljoen. In principe lijkt het dus mogelijk om met een ombuigingspakket de tekorten weg te werken. Maar het bestuursakkoord haalt een groot aantal van de in deze inventarisatie opgenomen mogelijkheden van tafel, met name in de programma's veiligheid, jeugd en onderwijs, leefbaarheid en zorg, arbeid en inkomen. In totaal sluit het bestuursakkoord zo'n 2 miljoen aan mogelijke ombuigingen uit.

Indien nu alle resterende ombuigingsvoorstellen worden doorgevoerd resteert een maximaal ombuigingspakket van bijna 2 miljoen. Maar dat zou betekenen dat bijvoorbeeld het onderhoud aan wegen en verlichting wordt uitgesteld en dat de commissie van advies voor de bezwaarschriften wordt afgeschaft. Hoewel dat dus onwaarschijnlijk is, rekenen we hier toch
met het maximale ombuigingspakket. Dat betekent voor het resultaat in 2017:

vorige totaal:                - 2,5 miljoen

max. ombuigingen:          2,0 miljoen

TOTAAL                         - 0,5 miljoen

Voor die half miljoen biedt het bestuursakkoord eigenlijk geen oplossing. De ozb mag alleen verhoogd worden voor de N65 en het verdiepte spoor. Wanneer 3 jaar lang de ozb met 3% verhoogd wordt, is dit half miljoen afgedekt en blijft Vught uit de rode cijfers.

Maar dat vraagt van de coalitie een creatief verhaal. Voor de boekhouder is het makkelijk. Je haalt die
half miljoen om de begroting sluitend te krijgen uit het potje Rijksinfra en vervolgens kan de coalitie zeggen dat ozb verhoging nodig is voor de N65 en het verdiepte spoor.

We wachten af welk verhaal we gaan horen.