Steunt Vught oprichting regionale BV?

19 juni 2014

Steunt Vught oprichting regionale BV?

De regio Noord Oost Brabant (wie dat ook precies mogen zijn) wil zichzelf dolgraag op 'de kaart zetten'. Daarom is het initiatief genomen tot een regionaal samenwerkingsverband van gemeenten, onderwijs en bedrijfsleven. Vandaag beslist de gemeenteraad of zij de gekozen vorm, waaronder een BV, de juiste vinden. De SP vroeg naar de statuten op van deze Agrifood Capital BV. Die statuten gaven volop redenen om hier onmiddelijk mee te stoppen.

Deze BV is aangemerkt als de uitvoeringsorganisatie van een tevens op te richten stichting. Terwijl de vertegenwoordigers van de gemeente in het stichtingsbestuur zitten, laten zij de uitvoe-ring over aan een Agrifood Capital BV, met zijn bestuurders en commissarissen. Het is daarmee deze  BV waaraan de uit-keringen uit het gemeenschappelijk regiofonds worden verstrekt.

Agrifood Capital BV stelt zich volgens de statuten onder andere ten doel deel te nemen in andere ondernemingen, instellingen en
organisaties. Ook zal deze BV zich bezighouden met het exploiteren en verhandelen van patenten, merkrechten, vergunningen, know how en andere eigendomsrechten (art. 3).

Investeringsmaatschappij

Daarmee wordt Agrifood Capital BV een investeringsmaatschap- pij met een startkapitaal grotendeels bijeengebracht met ge- meenschapsgeld van gemeenten, provincie en de onderwijs-sector. In plaats van een sociaal-maatschappelijke doelstelling zonder winstoogmerk (zoals bij de stichting) houdt Agrifood Capital BV er rekening mee door deelneming, exploitatie en verhandeling wel winst te maken. In de Algemene Vergadering wordt dan ook de winstbestemming vastgesteld (art. 16.1.e) en de winst is desgewenst ook als dividend uit te keren (art. 23.1).

Binnen Agrifood Capital BV ligt de zeggenschap en controle bij de aandeelhouders en de Raad van Commissarissen. Daarbij bestaat er een grotere invloed naarmate men een groter kapitaal aan aandelen vertegenwoordigd. De keuze van een BV staat daarmee de democratische controle en de zeggenschap vanuit gemeenteraden in de weg. Aan de belangrijkste voorwaarde van de Vughtse gemeenteraad, namelijk het behoud van zeggen-schap en controle op activiteiten van Agrifood Capital, wordt zo niet voldaan.

De oprichting van Agrifood Capital BV zet de Vughtse gemeen-teraad op afstand en organiseert een overhead van extra bestuurders en commissarissen. Zo besluit de Algemene
Vergadering van aandeelhouders ook over de tantièmes voor bestuurders en commissarissen (art. 16.1.f.). En voor de goede orde: tantième is het deel van de winst dat aan bestuurders wordt gegeven.

Daarom roept de SP gemeenteradsleden op  om te voorkom dat het college instemt met de oprichting van Agrifood Capital BV.