Het resultaat telt

20 januari 2015

Het resultaat telt

Foto: onbekend / oude vrouw

Het college van Vught besloot vanmiddag om in Vught cliënten van het failliete Pantein-Vivent met hun huishoudelijke hulpen over te laten nemen door de andere aanbieders van
huishoudelijke hulp in Vught: Vughterstede en IVT. Daaraan wordt toegevoegd "reserve-aanbieder" T-Zorg. Binnenkort wordt er een banenmarkt georganiseerd en kunnen cliënten en medewerkers de overstap regelen.

Het besluit is genomen om continuïteit van de huishoudelijke hulp te kunnen garanderen, maar ook de
werkgelegenheid. Hoe dat precies uit gaat pakken is nog niet helemaal duidelijk. Maar vooralsnog is het besluit geheel in lijn met de motie die de SP indiende tijdens het spoeddebat van maandagavond.

Dat is op zichzelf bijzonder omdat de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en D66 die avond tegen die motie stemden. Maar ondanks dat de motie dus niet werd aangenomen, heeft het college hem vooralsnog
wel gevolgd bij de besluitvorming.

Niet alleen heeft het college besloten de hulp over te dragen naar lokale partijen. Het college volgt de motie ook waar het gaat om behoud van werkgelegenheid en bovendien zien ze het als een kans om op de lange termijn te komen tot het kleinschalig organiseren van de huishoudelijke hulp. Daarmee is aan alle drie de punten uit de motie van de SP en het CDA tegemoet gekomen.

Maar het wordt nog verrassender. Want ondanks dat de voltallige coalitie de motie afwees, schrijft het college dat deze besluitvorming in lijn is met de wens van de gemeenteraad. Maar de meerderheid was toch tegen deze motie?

We constateerde al eerder dat niet aangenomen voorstellen van de SP uiteindelijk gewoon door het college worden overgenomen. We zullen maar zeggen dat hier vooral het resultaat telt.