Henri Swinkels kandidaat voor provinciebestuur

10 mei 2015

Henri Swinkels kandidaat voor provinciebestuur

Foto: foto: Erwin Vrensen

De Vughtse SP fractievoorzitter Henri Swinkels wordt naar alle waarschijnlijkheid de 2e SP bestuurder in de provincie Noord Brabant. Als de coalitie van VVD, SP, D66 en PvdA tot een akkoord komt en de SP-leden uit Brabant hun instemming geven, dan volgt zijn benoeming al binnen enkele weken. Samen met zittend SP gedeputeerde Johan van den Hout zal hij dan zitting nemen in het nieuwe provinciebestuur. Met de stap naar het provinciebestuur verlaat Henri Swinkels na ruim 9 jaar de gemeenteraad van Vught.

Henri Swinkels is vanaf 2006, toen de SP voor het eerst in Vught meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen, fractievoorzitter. Samen met Sjoerd Janssens, eveneens in de gemeenteraad vanaf 2006, vormt hij al jaren "het gezicht" van de SP in Vught. Naast deze functie in de locale politiek is hij fractiemedewerker bij de Tweede Kamerfractie van de SP en was in het voorjaar van 2014 zelfs even lid van de Tweede Kamer ter vervanging van Renske Leijten die toen  og met zwangerschapsverlof was.

Door de overstap van Henri Swinkels ontstaat er een open plek in de SP-fractie van de gemeenteraad van Vught. Het bestuur en de fractie van de SP in Vught overleggen de komende dagen met betrokken kandidaten wie deze plek - per direct - kan overnemen.