Waarom een werkbedrijf onder de vlag van "Agrifood Capital Werkt"

20 juni 2016

Waarom een werkbedrijf onder de vlag van "Agrifood Capital Werkt"

Helaas is de gemeenteraad in Vught gisteren akkoord gegaan met het onderbrengen van het Werkbedrijf onder de vlag van Agrifood Capital Werkt. Let wel, de Vughtse SP heeft helemaal niets tegen de oprichting van een Werkbedrijf. Sterker nog wij dragen het een heel warm hart toe. Het is buitengewoon belangrijk werk, om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. De Vughtse SP vraagt zich echter af of dat onder de vlag van Agrifood Capital moet! zou het Werkbedrijf niet veel kansrijker zijn als zij een zelfstandig werkend bedrijf zou zijn? Want zoals inmiddels bekend mag zijn, blinkt de overkoepelende tak Agrifood Capital nu niet bepaald uit in openheid en transparantie. En de Vughtse SP heeft ze ook nog niet kunnen betrappen op een helder financieel beleid.

Als er al banen gecreëerd zijn zal dat bij cateraars zijn, dankzij de vele voorlichtings bijeenkomsten, Drukkerijen, vanwege de vele gekleurde inhoudsloze brochures, En ongetwijfeld ook in het sprekers schnabbelcircuit worden aardige zaken gedaan. Wat ze wel doen? veel te veel: even zoeken binnen de diverse edities van het Brabants Dagblad toont een reeks van voorbeelden. Het zijn wel vooral borrels en netwerkevenementen. Oh en ze delen feestelijk prijzen uit en geven tienduizenden euro's subsidies aan allerlei vooral weer netwerkbedrijven zoals bijvoorbeeld 'picknickmeteenklik' (ook echt heel belangrijk regionaal werk). Kijk voor de door Agrifood Capital verstrekte subsidies maar even op hun site, je valt steil achterover.

Maar wat ze vooral dus laten zien: geen focus!

De Vughtse SP vindt het onverantwoord om zo'n belangrijk maar ook kwetsbaar bedrijf als het Werkbedrijf binnen deze lobby/marketing machine die Agrifood Capital is te zetten. Nu het echter gebeurd is, zullen wij ook hier proberen te monitoren of het gaat werken. Wij zullen blijven volgen of er EXTRA banen gegenereerd worden. Of de mensen die er werken op een goede en nette manier kunnen blijven werken. Wij wensen de directie van het Werkbedrijf dan ook veel succes bij, en nodigen hen vooral uit om ons op de hoogte te houden van het reilen en zeilen onder de Agrifood Capital paraplu! Onze deur staat altijd voor u open. Wij hopen van ganse harte dat wij over een twee jaar hier op De website een bericht kunnen plaatsen dat met terugwerkende kracht wij het niet goed hebben gezien!

Want wij vinden een goed werkend Werkbedrijf van essentieel belang voor de mensen die er werken!

De Fractie van de SP Vught