Het is tijd voor rechtvaardigheid

31 januari 2019

Het is tijd voor rechtvaardigheid

Het rechtse beleid van Rutte begint te piepen en te kraken en wij vinden dat natuurlijk een goede ontwikkeling. Binnenkort vindt de verkiezing plaats voor de Provinciale Staten en daarna voor de Eerste Kamer. Nu is het moment om verder druk te zetten op het kabinet om andere maatregelen te gaan treffen. Diverse organisaties hebben daarom de volgende landelijke acties aangekondigd.

1. Zondag 10 maart;

Wat:    Klimaatmars

Wie:    FNV, Milieudefensie, Greenpeace, Woonbond, De Goede Zaak

Waar:  13.00 uur op De Dam in Amsterdam

Toelichting:

'Wij gaan met zijn allen de straat op voor het klimaat. Wij willen een veilige toekomst voor onszelf en onze kinderen. Het moet en het kan anders! Onze regering moet kiezen voor échte oplossingen voor gezinnen, jongeren, kleine ondernemers en boeren. De grote vervuilers moeten eerlijk betalen. Genoeg getreuzeld. Het klimaat wacht niet'!

(FNV-leden krijgen op aanvraag via de FNV-website een gratis treinkaartje)

1. Vrijdag 15 maart;

Wat:    Manifestatie

Wie:    Algemene Onderwijsbond en FNV Onderwijs

Waar:  Malieveld Den Haag, tijdstip nog niet bekend

Toelichting:

De eisen zijn:  Basisonderwijs: Dichten van de loonkloof met het voortgezet onderwijs, functies van onderwijsondersteuners moeten opnieuw worden gewaardeerd. Voortgezet onderwijs: Meer carrièreperspectief, alle docenten moeten in een LC-salarisschaal kunnen komen. Terugdringen van de lesweek tot 20 lesuren. Mbo: Voor iedere mbo-docent moet een lerarenschaal op niveau van LC bereikbaar zijn, en er moet meer ruimte komen voor schaal LD voor leraren die worden ingezet in het lesgeven. Meer carrièremogelijkheden voor onderwijsondersteuners en instructeurs. Hbo: Minimaal salarisschaal 11 voor docenten, in plaats van schaal 10 nu, en een snellere salarisstijging  voor ondersteuners. Wo: Schrap de geplande bezuinigingen. Minder volle collegezalen.

1. Maandag 18 maart;

Wie:    gezamenlijke vakbonden

Wat:    acties in bedrijven en sectoren

Waar:  in het hele land

Toelichting:

De FNV is onlangs uit het  pensioen-overleg gestapt omdat werkgevers en kabinet een veel te mager voorstel op tafel hadden liggen.Een goed pensioen voor iedereen: op tijd kunnen stoppen met werken en dan kunnen rekenen op een fatsoenlijk inkomen.

De eisen zijn:

• niet verder verhogen van de AOW-leeftijd boven 66 jaar
  • indexering van het pensioen en aanpassing van de rekenregels
  • werkenden moeten in staat zijn een goed pensioen op te bouwen, ook zzp-ers en mensen met een onzeker contract

Met deze acties hopen we dat er door het kabinet uit een ander (beleids-)vaatje getapt gaat worden. Zoals wij in de SP zeggen: het is tijd voor rechtvaardigheid.

Wij roepen je dan ook graag op om aan een of meerdere acties deel te nemen. Samen staan we sterk en alleen samen zijn we in staat om verandering af te dwingen. Afdeling Vught doet mee aan de acties. Mocht je besluiten mee te doen, dan kunnen we samen reizen. Laat dat dan even weten.

Hou voor meer informatie de FNV-site in de gaten.