Nabeschouwing verkiezingsdebat 10 november: 30 KM
Nabeschouwing verkiezingsdebat 10 november: 30 KM
Het gesprek van de lijsttrekkers op 10 november in de speeldoos handelde ook over het nemen van verkeersmaatregelen om de snelheid van autoverkeer op 30-km straten te verminderen.
Alle partijen waren het erover eens: de snelheid van auto’s die in Vught rijden moet minder. Hierbij meldde D66 bovendien dat zij samen met Veilig Verkeer Cromvoirt een 10-puntenplan hebben opgesteld om in Cromvoirt zelf de situatie te verbeteren. De gemeenteraad is daar in het voorjaar op bezoek geweest en de verkeersveiligheid is daar om te huilen. Zo erg, dat ooit een automobilist zijn raampje naar beneden draaide om een vader die zijn kinderen naar school bracht, te vragen of hij wel besefte hoe gevaarlijk hij bezig was. En de vader liep op de enige weg – zonder stoep - die naar school leidde. Het is dus terecht dat Cromvoirt extra aandacht krijgt; dat geldt wat ons betreft ook voor Helvoirt dat met soortgelijke problemen kampt.
Wij denken dat sommige straten zo zijn ingericht dat het te hard rijden bijna uitgelokt wordt, zoals de Van Voorst tot Voorststraat. Met nep-drempels bereik je dan niet zoveel. CDA en D66 waren het met ons eens: zorg voor preventieve maatregelen. Te denken valt bijvoorbeeld aan grote bloembakken in een straat waardoor er gezigzagd moet worden, meer auto-te-gaststraten. Alle partijen vinden dat er méér gehandhaafd moet worden op de 30 km wegen.
Opmerkelijk: de VVD heeft het alléén over meer handhaven, noemt geen andere maatregelen. Waarom opmerkelijk: handhaven – het inzetten van politie op dit terrein kost geld en daar kiest de VVD dan weer niet voor.
.
- Zie ook:
- Verkiezingen2020