Brief aan het college inzake dassenborden

11 februari 2021

Brief aan het college inzake dassenborden

Foto: SP

Iedere argeloze en onwetende buitenstaander zou denken dat het attent is dat een gemeente op deze manier weggebruikers wijst op de aanwezigheid van dassen. Voor de SP, maar vooral voor de omwonenden was het echter een erg bitter moment te moeten realiseren dat wederom de gemeente haar inwoners niet serieus neemt.

Nog maar enkele maanden geleden heeft de SP een verzoek ingediend om extra onderzoek te doen naar de aanwezigheid van de das in de directe omgeving van de Jagersboschlaan. Dit naar aanleiding van de vondst van een dassenburcht en de toevallige opname van een foeragerende das, via een cameraval. Het college stelde de opnames ter discussie alsmede de deskundige boswachter die de aanwezigheid van de das bevestigde.
Alhoewel in een later stadium de deskundigheid van de boswachter alsnog werd onderschreven door het college, was de schade al toegebracht. Het verzoek werd door het college en de opponenten van de SP niet serieus genomen en erg makkelijk van de hand gewezen omdat er – volgens de wethouder – al onderzoek gedaan werd. Niet specifiek naar de aanwezigheid van de das en de gevolgen van de verharding van de Jagersboschlaan voor de leefomgeving van deze beschermde diersoort, maar een algemeen, wettelijk verplicht onderzoek.
Het gevolg van de houding van het college is dat het verzoek van de SP en de omwonenden samen, in een kwaad daglicht kwam te staan; dat er zaken gemanipuleerd zouden zijn, dat de opnames niet echt waren en dat er bij de deskundigheid van de boswachter vraagtekens gezet mochten worden. Het college stelde dus de opponenten van de SP in de raad perfect in de gelegenheid de gerechtvaardigde vraag om aanvullend onderzoek, af te wijzen.

Om dan nu te constateren dat er blijkbaar redenen zijn om weggebruikers alsnog op de aanwezigheid van de das te wijzen, komt erg cynisch en bitter over. Vandaar dat de SP enkele vragen heeft.

1.    Wanneer is het besluit genomen om de onderhavige verkeersborden te plaatsen?
2.    Op basis van welke argumenten is besloten de borden te plaatsen?
3.    Door wie is dat besluit genomen?
4.    Waarom zijn de direct betrokkenen, de Werkgroep Jagersboschlaan en de omwonenden van de Jagersboschlaan, niet op de hoogte gesteld van het plaatsen van de borden? Waarom is de raad hier niet over geïnformeerd?
5.    Is inmiddels bekend wat de verharding van de Jagerboschlaan voor de dassenpopulatie betekent?
6.    Wordt de dassenpopulatie op een of andere manier gemonitoord?
7.    Is er contact geweest met de stichting Das & Boom over de aanwezigheid van de das en de verharding van de Jagersboschlaan?

De SP gaat ervan uit dat dit nieuwe college de gestelde vragen wèl serieus beantwoord waarmee wij onderstrepen dat een antwoord in de trend van ‘het is niet gebruikelijk om individuele burgers van dergelijke besluiten op de hoogte te stellen’ naar de mening van de SP een ongepaste reactie is, met het oog op de emotionele lading die dit dossier inmiddels  voor de omwonenden heeft.

Wij zijn erg benieuwd naar uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Dani Smith,