SP stemt in met bestuursakkoord 2021-2026

7 februari 2021

SP stemt in met bestuursakkoord 2021-2026

Foto: SP

De SP heeft ingestemd met het bestuursakkoord. Een besluit dat weloverwogen is genomen maar hier en daar begrijpelijk wat vragen heeft opgeroepen waar wij graag antwoord op willen geven.Met het instemmen van het bestuursakkoord probeert de SP de ‘nieuwe’ ingezette koers te onderschrijven. Met een nieuwe koers bedoelen we dat er wordt ingezet op samenwerking en niet op conflict.

De stellige verdeling tussen coalitie en oppositie kan wat ons betreft de deur uit; een motie of amendement moet worden beoordeeld op basis van inhoud en niet op basis van de partij die iets op tafel legt. Bij die nieuwe koers hoort ook dat inwoners worden meegenomen bij alle ontwikkelingen die plaatsvinden in hun wijk. Bovendien moet het college kraakhelder uitleggen welke besluiten genomen worden en waaróm die keuzes gemaakt zijn. Want uiteindelijk is het college er voor de inwoners van Vught, Cromvoirt en Helvoirt en niet andersom.

• Het coalitieakkoord is op hoofdlijnen geschreven. Daarom is op dit moment de exacte uitvoering ervan nog niet concreet. Maar de stappen die hierin gemaakt worden zullen door de SP zeer kritisch worden gevolgd.
  • De accenten die in het bestuursakkoord staan, komen veel overeen met wat de SP belangrijk vindt. Zoals bijvoorbeeld de inzet op betaalbaar wonen, het verkleinen van de ecologische voetafdruk van Vught en vanaf nu daadwerkelijk sámen met de inwoners van Vught dingen willen bereiken.
  • De SP betreurt dat de plannen van de N65 doorgevoerd worden; dit proces lijkt namelijk onomkeerbaar te zijn geworden. De SP heeft wel consequent gezegd dat alle realistische morrelingen serieus moeten worden genomen door het aanstaande college, ook als die desastreuze gevolgen hebben voor de Vughtse bevolking.
  • De SP vindt het enorm jammer dat de Jagersboschlaan is verhard en als het aan ons had gelegen zouden die stenen er linea recta weer uitgaan. Maar helaas: de verkiezingsuitslag plus de gekozen koers van de informateur en formateur, hebben niet tot dat resultaat mogen leiden.
  • Om af te sluiten: onze instemming met dit bestuursakkoord zal niet betekenen dat de SP minder kritisch is of dat de SP vrolijk meeknikt met alles wat het college in gedachten heeft. We zullen die kritische luis in de pels zijn èn blijven zolang de gemeente Vught dat nodig heeft. Maar dat neemt ook niet weg dat samenwerking op een aantal vlakken met alle partijen in Vught, eveneens nog steeds mogelijk is.