Eerherstelmaatregelen voor KNIL-soldaten

6 november 2022

Eerherstelmaatregelen voor KNIL-soldaten

Dani Smith fractievoorzitter van de SP afdeling Vught heeft een dienst in de Molukse kerk bijgewoond. Hij was daar om toelichting te geven over de actie eerherstel voor KNIL-soldaten.  Zijn toespraak kunt u hier lezen:
Ik ben hier vandaag om het te hebben over de actie die ik samen met mevrouw en meneer Selanno-de Queljoe op touw heb gezet omtrent het inrichten van eerherstelmaatregelen voor KNIL-soldaten en diens wettelijke partners binnen de gemeente Vught. Soortgelijke maatregelen zijn in tal van andere gemeenten al in verschillende mate geregeld, Vught loopt hier in echt achter. Zodoende hebben wij onze krachten gebundeld om ons hiervoor sterk te maken.

Gelopen proces:
Om eerherstelmaatregelen voor KNIL-soldaten te regelen en in te richten zijn de volgende stappen ondernomen door de SP:

• Schriftelijke vragen ingediend omtrent de huidige status van de graven van KNIL-soldaten en echtgenotes en de beschikbare juridische status om eerherstelmaatregelen in te richten;
  • Een concept motie die is opgesteld en getoetst om alle graven van KNIL-soldaten en echtgenotes om te vormen naar oorlogsmonumenten;

Voorgestelde oplossing:
De voorgestelde oplossing die nu voorligt behelst het volgende: Dat alle graven van KNIL-soldaten en diens echtgenoten die binnen Vughts grondgebied zijn begraven vrijstelling verkrijgen van de grafrechten die worden gehefd door de gemeente Vught.
Dit bewerkstelligt het volgende:

• Families van toenmalige KNIL-soldaten en echtgenotes worden niet onrechtmatigheid belast met de grafrechten van deze graven;
  • Door het toebedelen van de titel ‘oorlogsmonumenten’ aan deze graven zal het onderhoud van deze graven eveneens ten deel vallen op de gemeente Vught;

Vervolg:
Het vervolg van deze actie ziet er als volgt uit:

• Media-aandacht blijven generen voor deze zaak in de vorm van persberichten aan lokale en regionale media;
  • Z.s.m een motie indienen betreffende deze zaak;
  • En wellicht het belangrijkste is het betrekken van de Molukse en Indische aanhang bij deze zaak om de publieke opinie echt naar onze hand te zetten;

Verwachtingen vanuit ons:
De politiek staat niet los van de mensen, en mensen staan niet los van de politiek. Daarom hoop ik ook de volgende zaken met jullie te behandelen en bereiken:

• Politieke betrokkenheid van de Molukse gemeenschap bij de lokale politiek. En dat wederzijds de politiek ook naar jullie luistert en belangen behartigt;
  • We samen warm contact houden omtrent misstanden binnen jullie gemeenschap, buurt of gemeente;
  • Jullie invalshoeken en meningen geven over deze maatregelen in theorie en praktijk;
  • En in ieder geval zoveel mogelijk mensen weten te activeren om bij de raadsvergadering te zijn waarin deze motie behandeld zal worden;