SP stelt schriftelijke vragen over de WMO

14 december 2022

SP stelt schriftelijke vragen over de WMO

Foto: NOVO3

De SP heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de uitvoering van de Wmo in relatie met Vughtse inwoners met een levenslange en levensbrede beperking. Dit naar aanleiding van de omschreven uitdagingen in de ‘Toekomstagenda Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking’, van minister Helder, om de juiste zorg te regelen voor mensen met een ‘levenslange en levensbrede beperking’. Hierbij gaat het om mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking, niet aangeboren hersenletsel of een chronische/progressieve ziekte die niet voldoen aan de wettelijke criteria van de Wet Langdurige Zorg (Wlz).

Vughtse inwoners die niet in aanmerking komen voor de Wlz, zijn aangewezen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het kardinale verschil tussen deze wetten is dat de Wlz landelijk wordt gecoördineerd terwijl de Wmo op gemeentelijk niveau wordt geregeld. De SP wil weten of het College bekend is met de omschreven uitdagingen in de ‘Toekomstagenda Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking’ voor wat betreft de mensen met een levenslange en levensbrede beperking. (bron artikel: Novo3)

De SP wil weten wat het standpunt van het College is omtrent het verstrekken van Wmo-indicaties voor onbepaalde tijd en of het verstrekken van Wmo-indicaties voor onbepaalde tijd de werkdruk binnen de ambtelijke organisaties zou verlagen. Tenslotte wil de fractie weten in hoeverre in Vught de mogelijkheid wordt toegepast om binnen de Wmo ‘maatwerk’ te leveren qua duur van ondersteuning voor mensen met een levenslange en levensbrede zorgvraag.