N65: Een verstik-stoffende bouwput en doodlopende reconstructie
N65: Een verstik-stoffende bouwput en doodlopende reconstructie
SP-Vught is altijd tegenstander geweest van de door het rijk beoogde N65-reconstructie, die nadelig uitpakt voor de leef- en bewoonbaarheid van Vught. De Raad van State en ook het college schuift op juridische gronden de bezwaren vanuit de MKBA en de MER grotendeels terzijde ten koste van de Vughtse burgers.
De raadsinformatiebrief (RIB), die het Vughtse college 7 februari naar de gemeenteraad stuurde, lijkt in te zetten op een soort reparatie op die plekken waar dat moet om een volgend plan te krijgen dat wél door de Raad van State komt. Dat is een heel juridische afweging die volledig voorbijgaat aan de bezwaren en belangen (draagvlak) van betrokken Vughtenaren. Het zou pas getuigen van het serieus nemen van de rol als ‘volksvertegenwoordiging’ als nu niet alléén de focus komt op een (juridische) reparatie, maar op een plan dat tevens meer draagvlak heeft bij de Vughtse bevolking. Daarvoor zitten raadsleden in de gemeenteraad.
Verder valt op dat er géén planaanpassing wordt overwogen die tot bewezen minder stikstofuitstoot leidt. Dat lijkt de meest voor de hand liggende aanpassing: een minder vervuilend plan. Niet repareren door nieuwe, geactualiseerde (desktop-)onderzoeken die moeten aantonen dat de natuurwaarden uiteindelijk niet achteruit zullen gaan. Maar een plan dat minder overhoophaalt en minder stikstofproblematiek oproept.
Een onzinnige route
Te lichtvaardig beoordelen het college en Pels Rijcken (landsadvocaat) de nieuwe reconstructie als een kwestie van alleen maar het aanpassen van enkele bestemmingsplanonderdelen, vooral wat de vermaledijde stikstofkwestie betreft. De N65 – stikstof – KDW-analyse, blijft bij de verbouw en het straks drukkere gebruik van gereconstrueerde N65, een onzinnige route; een verstik-stoffende bouwput en een drukkere, gereconstrueerde N65 is voor Vught onbetaalbaar, zeker na de vele miljoenen waarvoor Vught al op de kerfstok staat en na de vele extra miljoenen die nog uitgegeven gaan worden.
De meerderheid van de Vughtse politieke partijen wil volharden in een doodlopende weg met enkel de zes voorgenomen aanpassingen van het bestaande bestemmingsplan. Dat blijft voor de SP volstrekt onwezenlijk; wij pleiten al heel lang voor eenvoudige en minder kostbare ingrepen om de leefbaarheid, de oversteekbaarheid, de verkeersveiligheid, de verkeersaantrekkende werking in Vught, Cromvoirt en Helvoirt op te lossen. Namelijk via het aanbrengen van enkele tunnel-doorgangen onder de N65, die de beide dorpsdelen van Vught, Cromvoirt en Helvoirt met elkaar verbinden. Dan kunnen ook de meeste verkeerslichten worden opgeheven en is daarmee een soepele verkeersdoorstroming zonder verkeerslichten gediend, valt de bouwput en de stikstofdepositie tijdens de verbouw mee en blijven de bomen staan. We kunnen dan opgelucht ademhalen, onder andere door het inhaleren van stikstof uit de lucht: 78% van de lucht bestaat immers uit stikstof.
Verbetercriteria
Willen het college en een politieke meerderheid tóch volharden in de verstik-stoffende reconstructie van de N65, dan wijzen we op enkele betere verbetercriteria van ‘Samen voor Vught’, waarmee ook een groter draagvlak en burgerparticipatie onder de Vughtse bevolking is te vinden. Samen voor Vught vindt dat het nu tijd is voor maatregelen om de onveiligheid en hinder voor milieu en omgeving op korte termijn in te dammen. Dit is het moment om in de Omgevingsvisie een goede afweging te maken om de leefbaarheid in toekomst te borgen.
De suggesties van ‘Samen voor Vught’ zijn: 1. Verlagen snelheid op N65 binnen de kom naar 50 km per uur. 2. Aanpassen verkeerslichten N65 zodat voetgangers en fietsers meer en vaker groen krijgen. 3. Flitskasten langs de hele N65-route om te hoge snelheid en door rood rijden op alle kruispunten te voorkomen. 4. Snel starten met aanleggen snelfietsroute F65 tussen Tilburg en Den Bosch. 5. In de nog op te stellen Omgevingsvisie alternatieven voor N65 zoals: omleiden, downgraden of ondertunneling, zorgvuldig af te wegen met als doel de leefbaarheid te vergroten. 6. De participatie goed te organiseren zodat plannen beter worden, sneller worden gerealiseerd en er draagvlak komt. 7. De politiek uitdagen de leefbaarheid boven doorstroming te stellen.
Mooie kans
Er ligt een heel mooie kans door de suggesties van ‘Samen voor Vught’ te verwerken in het plan, daarmee veel minder stikstofuitstoot te genereren tijdens de reconstructie en daarna, waarmee ook de vraagstukken m.b.t. compensatie eenvoudiger op te lossen zijn.
Er vindt de komende jaren een transitie plaats naar meer elektrisch vervoer. Dat brengt een heel andere dynamiek en milieubelasting met zich mee. Het realiseren van een betere verkeersdoorstroming biedt meestal slechts een tijdelijk effect. Het komt vaak neer op lood om oud ijzer. Een gerealiseerde betere doorstroming verhoogt immers ook de aantrekkingskracht van de route. En daarmee ondergraaft dat de leefbaarheid, de oversteekbaarheid, de verkeersveiligheid, de vermindering van de verkeersluwe werking en de vermindering van de stikstofoxide-depositie. Als de door het college beoogde reconstructie van de N65 goed is voor de doorstroming, maak er uiteindelijk meer verkeer gebruik van de N65 dan nu voorzien, met meer uitstoot en fijnstof. Daarmee komt de volgende noodzakelijke aanpassing van een gereconstrueerde N65 alweer in beeld. Kortom: een structurele verkeersoplossing is niet meer of sneller asfalt, maar een goed alternatief om ergens te komen: beter openbaar vervoer!