47 Vughtse tuinders moeten noodgedwongen hun huidige percelen in de Gement verlaten vanwege vervuilde grond

5 april 2024

De SP riep voor een hogere vergoeding om hen tegemoet te komen, maar die oproep kon nauwelijks op steun rekenen.

De tuinders krijgen van de gemeente een vergoeding van 250 euro voor de gemaakte kosten tijdens de verhuizing. Dat bedrag kan besteed worden aan het opnieuw opbouwen van hekwerk en schuurtjes. Daarnaast is het geld bedoeld om de gemiste oogst te compenseren.

De SP vond dat bedrag te laag en stelde – gesteund door Fractie Rasenberg – voor om het bedrag eerlijker te verdelen. “Wij zijn langs geweest bij de tuinders en we hebben met eigen ogen gezien dat die 250 euro niet in de buurt komt van de kosten die zij moeten maken”, stelde fractievoorzitter Ayah Yacoub. Volgens de SP hadden diegenen met een groter stuk grond, ook recht op een hoger bedrag. Dat zou er voor zorgen dat de vergoeding geen 250 euro, maar 1555 euro per persoon zou bedragen. "Wij zijn heel tevreden met het dossier an sich, maar we willen het graag naar een nog hoger niveau tillen", vond burgerlid Dani Smith (SP).

Weinig steun
De rest van de partijen in de gemeenteraad zag echter weinig in dat voorstel. “Een sympathiek idee”, vond Eddie van Doorn (Gemeentebelangen). “Maar wij zijn het er niet mee eens. Iedereen is toch tevreden? Dat de gemeente een financiële bijdrage levert, is terecht, maar goed is goed, vinden wij.” Ook Ans Beijens (CDA) sprak haar verbazing uit over het voorstel van de SP: “Die 250 euro is overeengekomen. De samenwerking tussen de tuinders en de gemeente gaat goed, dus ik snap niet zo goed waar het voorstel van de SP vandaan komt.”

D66 stelde zelfs dat als de gemeente met dit voorstel akkoord zou gaan, er een “gevaarlijk precedent” voor de toekomst geschept zou worden. “Wat doen we dan als bijvoorbeeld mantelzorgers of andere instanties om een hogere vergoeding gaan vragen?” vroeg Pieter van de Meerakker zich af. Daar was ook Ton van der Vossen (PvdA-GroenLinks) het mee eens: “Als hier ja tegen zegt, dan nodig je daarmee allerlei partijen uit om meer geld te vragen.”

Het voorstel kon dus op weinig steun rekenen, wat betreurd werd door de SP. Dani Smith: "Met een vergoeding van 250 euro wordt het tuinders met een kleine beurs moeilijk gemaakt om verder te kunnen tuinieren. We vinden het dan ook jammer dat het merendeel van de raad dat niet inziet." De raad ging daarentegen wel unaniem akkoord met het voorstel van de gemeente om 260.000 euro uit te trekken voor de verhuizing.

Bron: dtvnieuws