COA sluit AZC Dongen: Afrisinia terug naar Vught?

9 december 2008

COA sluit AZC Dongen: Afrisinia terug naar Vught?

AZC te Dongen
Het is nog maar enkele weken geleden dat de Ethiopische circusgroep Afrisinia zich in het AZC in Dongen melde. Dat gebeurde doordat een voorgenomen overplaatsing naar het AZC te 's Gravendeel - mede door tussenkomst van de burgemeester van Vught - kon worden omgezet in een overplaatsing naar Dongen. Maar naar nu blijkt is hun verblijf daar slechts van korte duur. Het COA heeft het voornemen om AZC Dongen voor het 2e kwartaal 2009 te sluiten. Afrisinia dreigt een nieuwe overplaatsing. Er kan geen garantie gegeven worden dat de groep bij elkaar blijft. Evenmin is een nieuwe loactie bekend. Terugkeer naar Vught lijkt echter een serieuze mogelijkheid.

Lichtpuntje voor Afrisinia lijkt dat het AZC Vught een "gecombineerde" locatie wordt. Begin november konden de Ethiopiërs absoluut niet in Vught blijven omdat dat een AZC gericht op Oriëntatie & Inburgering (O&I) is en niet op terugkeer (T). De SP-Vught bepleitte daarop (op deze site) het aanbieden van zowel O&I en T op een locatie. Voor Vught lijkt dit nu werkelijkheid te worden. Het biedt daarmee formeel een mogelijkheid voor deze acrobaten en musici om 'terug te keren' in Vught. Het COA zou daarmee tegemoet kunnen komen aan de wens van de SP-Vught, stichting Afrisinia, voetbalclub de Zwaluw VFC, Harry Salfischberger (directeur van theater de Speeldoos) en een flink aantal burgers die reageerden op de artikelen over Afrisinia op deze site. Zij zouden hun beroepsprocedure alsnog in Vught kunnen afwachten, dichtbij hun repetitieruimte, voetbalclub en sociale netwerk.

De verplaatsing vorige maand naar AZC Dongen was tot stand gekomen door 'maximale inspanningen' van het COA om hen in ieder geval in de omgeving van Vught te plaatsen, aldus de locatiecoördinatoren. Achteraf moet worden vastgesteld dat toen al bekend was dat het AZC Dongen gesloten gaat worden. Een korte termijn oplossing dus. Er lijkt soms vergeten te worden dat we hier met mensen te maken hebben.