SP initiatiefvoorstel Referendum

26 november 2011

SP initiatiefvoorstel Referendum

SP fractievoorzitter Henri Swinkels polste donderdagavond het draagvlak voor zijn referendum-initiatief bij de andere raadsfracties. Dat leverde een wisselend beeld op. Menig fractievoorzitter voelde zich wat ongemakkelijk bij het verzoek. De reacties waren terughoudend, maar er was ook geen duidelijke afwijzing. Daarmee bestaat er een kans(je?) dat het initiatief kan rekenen op een meerderheid in de gemeenteraad. Het betekent dat de SP komende week nog een initiatiefvoortel zal indienen tot het organiseren van en raadplegend referendum. Donderdag 15 december zal het initiatiefvoorstel besproken worden in de commissievergadering. Een week later, 22 december, vindt dan de formele besluitvorming plaats in de raadsvergadering.

De fractievoorzitters van het CDA en de VVD waren duidelijk negatief. Beide partijen zijn geen voorstander van een referendum. Dat is in dit geval dus niet anders. Natuurlijk kwam daarbij het argument van de te hoge kosten nog even op de proppen. PvdA/GL was een stuk positiever, al had deze partij nog wel vragen over de uitwerking. Een initiatiefvoorstel was dus welkom. Gemeentebelangen hield vooral de boot af. Guus van Woesik mopperde wat over negatieve beeldvorming waardoor de keuze van de Vughtenaar al bij voorbaat gekleurd zou zijn. Maar er kwam geen antwoord op de vraag of Gemeentebelangen het initiatief in beginsel steunt. D’66 deed dat wel. “Laat het initiatief maar komen” stelde Fons Potters. Dat past bij deze partij. Het referendum is immers een van hun kroonjuwelen. Pechtold zelf moedigt bestuurders aan om juist veel vaker het referendum in te zetten (kijk maar).