Afval

6 januari 2010

Nieuwe milieustraat open!

Vanmiddag is de nieuwe Milieustraat Vught officieel geopend. De nood bleek hoog want direct na de opening vormde zich een flinke rij auto's voor de ingang. De milieustraat kent een gedeelte voor afvalstromen welke gratis kunnen worden aangeboden en een gedeelte voor afval waarvoor betaald moet worden. Bij het betreden en het verlaten van dit tweede deel gaat men over een weegbrug. Afrekenen kan alleen met een pinpas. Het tarief is 10 eurocent per kg. De milieustraat kent maar liefst 23 verschillende soorten afval. Daarvan zijn er 13 gratis.

18 november 2009

Eenheidstarief voor gescheiden afval

Wat is eerlijk? Of u nu uw puin of huishoudelijk restafval naar de vernieuwde milieustraat brengt, u betaalt straks hetzelfde tarief. Althans dat is het voorstel dat de gemeenteraad de komende weken bespreekt. En dat terwijl het verwerken van puin ongeveer 3x zo kostbaar is als het huishoudelijke restafval. Waarom dan toch een eenheidstarief?
In hetzelfde voorstel vinden we ook de nieuwe tarieven voor de lediging van de afvalcontainers. Daar zien we een verhoging van het vastrecht tarief (met 17 %) en een verlaging van het tarief per lediging (met 5 %). Dat is niet bepaald wat we bedoelden met de vervuiler betaalt. De SP streeft naar een zo laag mogelijk vastrecht. Daartegenover mogen de variabele kosten evenredig toenemen. Het vastrechttarief zou dus moeten dalen en het tarief per lediging dalen. Het voorstel is de omgekeerde wereld!

29 maart 2008

Brengvoorziening in gebruik genomen door SP-raadslid Sjoerd Janssens.

Zaterdagmorgen 29 maart is de brengvoorziening aan de Kettingweg 7b officieel geopend door wethouder Brands. SP-raadslid Sjoerd Janssens was er als de kippen bij om de 'kleine milieustraat' mede in gebruik te nemen. Hij ledigde als een van de eerste zijn aanhangwagen met tuinafval. De brengvoorziening is een eerste stap naar de terugkeer van een volwaardige milieustraat in Vught. Na het noodlottig sluiten van het Kringloopbedrijf Vught op 1 januari 2007, drongen we er als SP vaak en op vele manieren bij het college op aan, om met spoed weer een volwaardige milieustraat te openen in Vught. Dat is nu nog niet het geval. Bij de nieuwe voorziening kan zo'n 80% van het reguliere afval worden ingeleverd. De SP is blij met deze voorziening maar blijft strijden voor een volledig ingerichte milieustraat waar alle afvalstromen kunnen worden ingeleverd.

30 december 2007

Wel luierinzameling!

In november werden we nog opgeschrikt door het nieuws dat de luierinzameling per 1 januari 2008 zou stoppen. Het falliecement van het verwerkingsbedrijf (Knowaste uit Arnhem) was er de oorzaak van dat gescheiden verwerking niet langer mogelijk was. Daarmee was ook het nut van gescheiden ophalen verdwenen. Maar wanneer al die luiers in de containers verdwijnen merkt een gezin daar toch wel iets van door dat de container vaker naar de straat moet. Maar gelukkig is er een oplossing gevonden en blijft de gescheiden inzameling - vanaf 1 januari 2008 - gewoon doorgaan.