Bezoek Maurick College zeer succesvol!

29 oktober 2007

Bezoek Maurick College zeer succesvol!

De vandaag door ROOD (de jongeren- organisatie van de SP) en de SP afdeling Vught uitge- voerde 'schoolplein- inspectie' is een groot succes geworden. Maar liefst 456 serieus ingevulde enquêtekaarten werden vandaag ingeleverd op de drie locaties van het Maurick College. Daarbij vereerde Tweede kamerlid Emile Roemer de afdeling met een bezoek. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om door wethouder Willem Kraanen (CDA) bijgepraat te worden over de N65.

De leerlingen van het Maurick College blijken best tevreden over hun school en het onderwijs wat er gegeven wordt. Klachten waren er vooral over lokalen (met name de gymzalen) en het meubilair. Ook blijkt er een grote behoefte aan activiteiten, practische onderwijsvormen en voorzieningen om bij uitval van lesuren deze actiever te kunnen besteden. Opvallend is ook dat - ondanks de enorme groei van de school tot wel 2200 leerlingen - de grootte van de school nauwelijks een probleem lijkt. Andere opvallende reacties: meer vrijetijd, jongere leraren, meer en betere hangplekken en een ander (meer op jeugd gericht) winkelaanbod in Vught!
Na de resultaten van de enquête verwerkt te hebben bezocht een delegatie van de SP de directie van de school. Emile Roemer dankte de school daarbij voor de gastvrije ontvangst, hetgeen helaas geen gemeengoed is. Vervolgens werden een aantal bevindingen met de directie besproken. Het werd een open en bevlogen gesprek over het succes van de Dalton-formule, de exponentiële groei van het aantal leerlingen, de beperkte middelen om middels stages en excursies elders ervaringen op te doen, de beperkingen van de huidige schoolgebouwen en de verspreiding over verschillende locaties. Met Emile Roemer werden landelijke pijnpunten uitgewisseld zoals de op handen zijnde ingreep in de studiefinanciering om de beoogde salarisverghoging voor docenten te financieren. "Onbegrijpelijk" vond ook de directie. "Wanneer we zeggen dat kennis het belangrijkste is wat Nederland heeft te leveren, dan zouden we daar ook meer in moeten investeren", zo stelde dhr. van der Linden (plaatsvervangend rector).
De bevindingen uit de enquête worden besproken in de 'vernieuwingscommissie' van het Maurick College. Een commissie waarin tevens leerlingen zitting hebben en waarin practische zaken worden besproken. We zien een verslag van wat daar besproken wordt tegemoet.