Planning woningbouw bedroevend

7 maart 2008

Planning woningbouw bedroevend

De meerjaren planning (MJP) woningbouw toont een schrikbarend beeld over het aantal te realiseren goedkope huur en koopwoningen. Ondanks het bestuursakkoord waarin is afgesproken juist deze catagorie woningen met voorrang te realiseren worden de toch al spaarzame hoeveelheid goedkope woningen in het nieuwe MJP ook nog grotendeels naar 2011 geschoven. Dat wringt met de beoogde snelheid in het bestuursakkoord. Er moet dus wat de SP betreft een tandje bij geschakeld worden om jongeren en starters een kans te geven op een betaalbare woning in Vught.

Op het totaal van 1173 te realiseren woningen tot en met 2011 staan nu een schamele 38 goedkope huurwoningen (tot 343 euro / maand) gepland en 66 betaalbare koopwoningen (tot 200.000 euro). Deze woningen waren voorzien in 2010 maar worden nu grotendeels doorgeschoven naar 2011. Dat lijkt een ongunstig voorteken. Het MJP woningbouw draagt allerlei argumenten aan om juist minder te investeren in goedkope appartementen (huur of koop). Daartoe wordt een advies van de stuurgroep Waalbos convenant er bij gesleept en het woonwensenonderzoek wat recentelijk heeft plaatsgevonden. Het doet ons de wenkbrouwen fronsen over de bedoelingen.

Minstens zo opmerkelijk is de constatering dat "de beleidsdoelstellingen van de coalitie binnen de financiële ruimte van het grondbedrijf behaald zijn". We delen als SP die conclusie niet. Er heeft een ombuiging plaatsgevonden maar het resultaat is duidelijk te mager om te spreken van het behalen van doelstellingen. Maar het wordt nog erger: "Er is thans geen financiële ruimte voor extra investeringen in (sociale) woningbouw". Dat is nu precies wat we niet wilde horen. Ga ons niet vertellen dat we mooie doelen hebben gesteld maar er het geld niet voor hebben. Wethouder, kom met een gedegen plan van aanpak en vraag de raad om de financiële ruimte. Sociale woningbouw en dan vooral de goedkope huur- en koopwoningen is een speerpunt van de coalitie. Dat vraagt een ongewone aanpak. Aanpakken dus!