SP in gesprek met bewoners 'sloopwoningen'

12 maart 2009

SP in gesprek met bewoners 'sloopwoningen'

Michiel de Ruyterweg
Wonen in een woning die gesloopt gaat worden! Wat houd je als bewoner dan bezig? Wat vinden bewoners zelf van die sloopplannen? Met die vraag bezoekt de SP de komende weken - steeds op woensdagavond - bewoners van woningen die op termijn gesloopt dreigen te gaan worden. Allereerst de bewoners van zo'n 40 woningen waarvoor binnen nu en vier jaar sloop dreigt. Gisterenavond, woensdag 11 maart, vond de aftrap plaats. De SP voerde gesprekken met bewoners aan de Michiel de Ruyterweg in Vught en aan de Loverensestraat te Cromvoirt.

Woonwijze liet een persbericht uitgaan waarin deze actie van de SP wordt betreurd. Het zou slechts onrust veroorzaken. Dat begrijpen we niet. Het is niet aan Woonwijze om zich uit te spreken over wie we als SP wel of niet spreken. Bovendien, als Woonwijze alles goed heeft geregeld zullen de bewoners ons slechts melden dat alles goed geregeld is. Maar blijkbaar twijfelt Woonwijze over het draagvlak onder de bewoners voor de sloopplannen. Woonwijze stuurt dan blijkbaar een persbericht. Wij gaan met de mensen praten.

Mensen die bij voorbaat willen reageren kunnen mailen naar info@vught.sp.nl of bellen met 06-18834001

Na 15 gesprekken kunnen we slechts een eerste indruk geven van de reacties:
De bewoners onderkennen gebreken aan hun woning. Vooral als er geen verwarming aanwezig is, kijken bewoners uit naar een nieuwe woning. Er zijn ook bewoners die in het verleden kozen voor verwarming of dubbelglas. Met wat eigen investering is daar veelal sprake van een redelijke woning. Maar omdat onbekend is wanneer werkelijk gesloopt gaat worden is ook onduidelijk welke investeringen nu nog zinvol zijn. Er lopen conflicten met Woonwijze over het "noodzakelijke onderhoud", waarmee de kwaliteit van de woning verder achteruit holt. Anderen knappen hun 'sloopwoning' toch van binnen nog maar eens op. "Je moet hier ondertussen toch nog aangenaam kunnen wonen." Juist de bewoners die er vele jaren wonen (tot wel 35-40 jaar) willen er eigenlijk niet weg. "Ik woon hier prima. Ik krijg nooit meer zo'n plek terug voor de huur die ik hier nu kwijt ben. En heel veel meer kan ik niet betalen."

Zeeldraaiersstraat
Deze 8 woningen op de Zeeldraaiersstraat staan op de 'slooplijst' van Woonwijze. De woningen staan al geruime tijd ongebruikt leeg.

Emmasingel & pr.Frederikstr.
Vier schattige huisjes stonden er hier (Emmasingel & Pr. Frederickstraat). Maar ze zijn al weer bijna twee jaar geleden gesloopt. Van nieuwbouw nog geen sprake. De bewoners van destijds hadden er graag nog twee jaar gewoond!

Volgende week woensdag vervolgt de SP zijn gesprekken met bewoners.