Subsidie Petruskerk nog geen gelopen zaak

16 april 2009

Subsidie Petruskerk nog geen gelopen zaak

De financiƫn voor de restauratie van de Petruskerk lijken op een haar na rond. De Edith Steyn parochie kan inmiddels rekenen op 1,4 miljoen rijkssubsidie en 4 ton van de provincie Noord Brabant. De resterende 2 ton moet van de Vughtse gemeenschap komen. Binnenkort vergadert de gemeenteraad daarover. Betrokkenen menen dat 'naar verwachting de gemeenteraad zal instemmen'. Maar misschien is dat wel iets te kort door de bocht. De gemeente was met de restauratie van de Lambertuskerk immers ook niet zo scheutig. En juist hier geldt: 'gelijke monniken, gelijke kappen'.

Voor de restauratie van de monumentale Lambertuskerk in 2007 (restauratiekosten 1,4 miljoen) liep de protestantse gemeenschap de gevraagde rijkssubsidie mis omdat aan de restauratie van de Lambertustoren (in gemeentelijk bezit) een hogere prioriteit werd gegeven. Noodgedwongen bracht de protestantse gemeenschap in Vught toen dit bedrag met tal van acties, activiteiten en schenkingen geheel zelf bijeen.
De gemeente maakte eind 2007 een uitzondering, ondanks dat:

"enige jaren geleden er bewust voor gekozen is geen subsidie meer te verlenen voor de restauratie van gemeentelijke- en Rijksmonumenten"

Reden: er was geen rijkssubsidie toegekend. Eind 2007 verstrekte de gemeente een eenmalige subsidie van 50.000 euro (3,5 % van de restauratiekosten) ten behoeve van de restauratie.

Voor de restauratie van de monumentale Petruskerk (restauratiekosten 2 miljoen) is inmiddels subsidie van rijk en provincie toegezegd (totaal 1,8 miljoen). Maar de katholieke gemeenschap in Vught is, evenals het kerkbestuur, niet bereid tot enige bijdrage aan de restauratie van de eigen kerk (al blijft de Petruskerk bezit van het bisdom). Ook zijn er voor zover bekend geen initiatieven voorzien om zelf bij te kunnen dragen aan de restauratie middels acties, activiteiten of schenkingen.

Op grond van dezelfde overwegingen als die bij de Lambertuskerk golden, komt de Petruskerk dus niet in aanmerking voor subsidie van de gemeente. Er is immers zowel door het rijk als de provincie reeds subsidie toegekend. Juist door het ontbreken van enige inzet tot het verwerven van eigen middelen om in de restauratie bij te dragen, ontbreekt ook de grond voor een eventuele aanmoedigings- of stimuleringssubsidie. En als al een uitzondering gemaakt wordt zou het rechtvaardiger zijn de subsidie te beperken tot eveneens 3,5 % van de restauratiekosten, ofwel 75.000 euro.

Maar sommigen spreken anders voor eigen parochie of hebben zo hun eigen heilige huisjes.