Tuin rond Petruskerk bebouwt?

15 september 2009

Tuin rond Petruskerk bebouwt?

Langzaam wordt duidelijk wat er moet gebeuren om het mogelijk te maken dat de Bibliotheek, MIK en het Vughts Historisch Museum zich kunnen vestigen in een gerestaureerde Petruskerk. De meest recente plannen laten een vrijwel volledige bebouwing van de tuin rond de kerk zien tot wel drie verdiepingen hoog. De opbrengsten uit deze woningen worden benut voor de exploitatie van de kerk. Een constructie die er voor moet zorgen dat voor de Bibliotheek, MIK en het Vughts Historisch Museum aanvaardbare en enigszins betaalbare huurprijzen gelden. De pastorietuin wordt daarmee opgeofferd aan het behoud van de Petruskerk. In eerdere centrumplannen bestond nog het idee om de tuinmuur (deels) te slechten en de tuin voor iedereen toegankelijk te maken. In die plannen moest het 'landmark' de Petruskerk juist met zijn voeten in het groen blijven staan. Het behoud van de Petruskerk is voor de plannenmakers echter een hoger doel geworden. De tuin is niet langer heilig.

Duidelijk wordt dat er een behoorlijk prijskaartje hangt aan vestiging van Bibliotheek, MIK en het Vughts Historisch Museum in de Petruskerk. De gemeente trok eerder al - na een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek - de conclusie dat het onder de geldende condities "helaas" niet exploitabel te maken is. De oorzaak ligt vooral bij de beperkingen die het bisdom oplegt ten aanzien van het gebruik en de weigering van bisdom en kerkbestuur bij te dragen aan de renovatie en exploitatie. En dat terwijl het kerkbestuur wel een kapelfunctie wil behouden en onverkort eigenaar van de Petruskerk wil blijven.

Door deze voorwaarden wordt de exploitatie een risicovolle onderneming. Er moet geld bij. En als de eigenaar er geen cent aan wil uitgeven moet dat van anderen komen. De woningen in de pastorietuin zullen dus niet goedkoop worden. In de koop- of huurprijs zit immers een flinke bijdrage aan de exploitatie van de Petruskerk verwerkt.

De SP streeft naar toegankelijke en betaalbare accommodaties. Bij voorkeur accommodaties die voor diverse activiteiten inzetbaar zijn (multi functioneel) en efficiƫnt beheerd kunnen worden. De betaalbaarheid van accommodaties is van belang omdat we de rekening daarvan niet bij de gebruikers (verenigingen en organisaties) willen leggen, zodat de activiteiten die zij organiseren bereikbaar blijven voor iedereen in de samenleving. De subsidie wordt dan een activiteitensubsidie in plaats van een verkapte huursubsidie. Deze constructie is echter alleen mogelijk wanneer we de kosten van accommodaties in de hand weten te houden. Want oplopende exploitatiekosten zijn uiteindelijk hoe dan ook voor rekening van de burgers.

We zouden graag de Petruskerk ontwikkelen tot een volwaardige multi functionele accommodatie. Maar daarvoor is het noodzakelijk dat het bisdom geen beperkingen oplegt danwel de bereidheid toont aan de renovatie en exploitatie bij te dragen. We blijven de ontwikkelingen voor u volgen.