Petruskerk broedplaats of broeinest

28 juni 2010

Petruskerk broedplaats of broeinest

De toekomstige bewoners van de Petruskerk zijn een zogenaamde "broedplaats" gestart. Een bijeenkomst waarin geƫxperimenteerd kan worden met allerlei vormen van samenwerking. Maar ook een moment om te vertellen hoe het staat met de ambitieuze plannen. Meest recente ontwikkeling is het aanzoek dat is gedaan bij Anders Bezig Zijn (ABZ) en Theater de Speeldoos om mee te doen in het project. Maar ondanks dat daartoe zelfs een complete theaterzaal met 350 zitplaatsen zou verrijzen in de pastorietuin, staan beide organisaties niet direct te trappelen.
De toenaderingspoging komt pas nu, op het moment dat het moeilijk blijkt de exploitatie rond te krijgen. ABZ en Theater de Speeldoos willen slechts meedenken als volwaardige partner en dan vanaf het begin. Nu lijkt de belangstelling niet oprecht en vooral uit noodzaak geboren.

Probleem is echter dat de huidige partners (MIK, bibliotheek, VHM, woonwijze en kerkbestuur Edith Stein) niet de tijd hebben om weer van voorafaan te beginnen. Nog dit najaar zal een beslissing moeten vallen bij de gemeenteraad. Naar verluid wordt de gemeente de nodige garantiestellingen gevraagd om een eventueel exploitatietekort aan te vullen. Maar een eerder onderzoek bracht al aan het licht dat exploitatie slechts mogelijk was met een aanzienlijke jaarlijkse bijdrage. Het is daarmee zeer begrijpelijk dat naar meer partners gezocht wordt. Ten tijde van bezuinigingen is een forse bijdrage van de gemeente in een risicovol project geen waarschijnlijkheid.