Petrus soap of sloop?

21 december 2010

Petrus soap of sloop?

Herinnert u zich de vorige aflevering nog? Geloof het of niet, het kan nog gekker! Het bisdom heeft de gemeente Vught per brief laten weten de Petruskerk graag te willen slopen. Namens de bisschop laat de Directeur Econoom drs. Broeders van het bisdom weten "in geen geval medewerking te verlenen aan het restaureren van het gebouw, nu er geen duidelijkheid is omtrent de toekomst". Op voorhand schuift het bisdom het prochiebestuur terzijde: "Het prochiebestuur zal namelijk de noodzakelijke bisschopelijke goedkeuring ontberen". Volgens de bisschop is Vught "ook veel beter af met een kwalitatief hoogwaardige nieuwe ontwikkeling op die locatie" en "brengt dit de geloofsgemeenschap niet de pijn van een langdurige herbestemming van een Godgewijd gebouw". Voor iedereen die ondanks dit bisschoppelijk epistel nog hoop hadden, sluit de brief met: "Het kerkgebouw van de H. Petrus zal intussen niet meer opengaan". Blijkbaar heeft het bisdom meer wereldlijke doelen met de Petruskerk.

Het college heeft in reactie laten weten wel kansen te zien om het kerkgebouw te behouden. Het bisdom wordt uitgenodigd open te staan voor een ander gebruik van het kerkgebouw en de deur niet bij voorbaat dicht te gooien. Bovendien is duidelijk gemaakt dat het college niet zal meewerken aan een wijziging van de monumentale status, noodzakelijk om sloop op termijn mogelijk te maken.

Voor de SP bevestigt de briefwisseling ons vermoeden dat het bisdom het kerkgebouw liever kwijt is dan rijk. Volgens het bisdom brengt iedere (langdurige) herbestemmen van de Petruskerk de geloofsgemeenschap pijn. Daarbij is het de vraag welke geloofsgemeenschap wordt bedoeld. De Vughtse (geloofs)gemeenschap lijkt vooralsnog gelukkiger met een nieuwe passende bestemming en het behoud van de Petruskerk. Juist de sloop brengt pijn!