Wel behouden. Geen MFA!

1 december 2010

Wel behouden. Geen MFA!

Het college van Vught is er veel aan gelegen de Petruskerk als rijksmonument te behouden. Naast de eerder met de raad overeengekomen bijdrage van 200.000 euro in de restauratie, stelt het college nu ook voor garant te staan voor het jaarlijkse onderhoud tot een bedrag van 25.000 euro per jaar.
Maar de gevraagde garanties voor het ambitieuze plan om in de kerk een mutifunctionele accommodatie te realiseren, gaan het college te ver. Het zou betekenen dat de gemeente zich voor de komende 50 jaar verbindt aan behoorlijke financiële verplichtingen en risico's. De gevraagde gemeentelijke garantstelling komt neer op een bedrag van € 389.000,- gedurende 50 jaar. Daarbij zou ook het structurele tekort van € 78.280,- per jaar door de gemeente moeten woren aangevuld. Als klap op de vuurpijl zou het ook nog voor het MIK en de Bibliotheek een huurverhoging betekenen ten opzichte van de huidige situatie.
Wrang blijft dat in alle commotie rond de Petruskerk het bisdom en kerkbestuur niet thuis blijven geven. Zij zijn nog immer niet bereid enige bijdrage te leveren aan restauratie en behoud van hun kerkgebouw, maar stellen wel eisen aan mede gebruikers.