Meer sociale woningen, Alsjeblieft!

12 mei 2012

Meer sociale woningen, Alsjeblieft!

De komende jaren is er in Vught behoefte aan zo'n 200 tot 250 extra sociale huurwoningen. Dat is een belangrijke conclusie van een onderzoek naar de behoefte aan sociale woningen in Vught. Het onderzoek, in opdracht van Woonwijze, schetst een sombere toekomst voor vrijwel alle woningzoekenden in Vught. Doordat de doorstroming stagneert staan woningzoekenden die zich geen dure koopwoning kunnen veroorloven aan de kant. Het huidige college bouwt vooral duurdere koopwoningen en schrapt juist de sociale woningen. De SP waarschuwde al eerder voor de rampzalige gevolgen voor Vughtse woningzoekenden. En het wordt nog erger. Als de crisis doorzet, stelt het onderzoek, wordt de behoefte aan betaalbare woningen nog eens 100 woningen meer. Je zou het college bijna smeken om meer sociale woningen.

In hun eerste reacties trekken de raadsleden van de coalitiepartijen vooral de cijfers in twijfel. Zij menen dat het onderzoek veel te pessimistisch is. Hetzelfde pessimisme dat zij verkondigen als reden om de vele bezuinigingen door te voeren blijkt nu het hen niet uitkomt opeens TE pessimistisch. Maar zelfs met een optimistische kijkl blijft er nog steed een noodzaak meer sociale woningen te bouwen.

Woonwijze heeft het afgelopen jaar heel veel moeite gedaan om - zoals onder andere door GB-er Guus van Woesik bepleit - woningen aan bestaande huurders te verkopen. Maar de respons is minimaal. Huidige huurders willen eenvoudig niet het risico aangaan in een onzekere woningmarkt en kunnen bovendien de noodzakelijke hypotheek niet afsluiten. Dat kun je wel anders willen, maar de praktijk is heel anders. Gerard Velthuizen, directeur/bestuurder van Woonwijze, stelde dan ook “Er zijn geen makkelijke oplossingen.”

De oproep aan de Vughtse politiek is dan ook helder: Alsjeblieft, meer sociale woningen!