College neemt raad niet serieus.

12 april 2013

College neemt raad niet serieus.

Donderdag 11 april – het college van Vught lijkt de eigen visie op woningbouw relevanter te vinden dan raadsvoorstellen die in meerderheid zijn aangenomen. De SP-fractie is dan ook verontwaardigd over de handelswijze van het college bij het bouwplan van Voorst tot Voorststraat (de Groene Beuk). Het heeft er alle schijn van dat het college zonder al te veel problemen akkoord is gegaan met een wijziging van het door de raad vastgestelde woningbouwprogramma. Woningbouwcorporatie Woonwijze heeft alle ruimte gekregen om het aantal betaalbare woningen flink terug te draaien en een aantal duurdere koopwoningen toe te voegen.

De raad had in februari 2011 (nota bene op voorspraak van Woonwijze) een plan aangenomen voor realisatie van 11 betaalbare koopwoningen tussen de 185.000 en 250.000 euro (en de optie om van een drietal woningen sociale huur te maken). De raad mag dan verwachten dat het college dit raadsbesluiten onverkort uitvoert.

Maar gedurende de beraadslagingen bleek dat het college de woningcorporatie tegemoet is gekomen omdat deze aanpassing past in het door het college voorgestane woningbeleid: vooral meer duurdere koopwoningen. Maar dat antwoord betekent dat het college meer waarde hecht aan het eigen voorgestane beleid dan aangenomen raadsbesluiten. Zonder slag of stoot is het college akkoord gegaan met het verzoek van Woonwijze en heeft het raadsbesluit aan de wilgen gehangen. Het alternatieve plan kwam weliswaar niet overeen met het raadsbesluit, maar paste perfect in de eigen visie op woningbouw.

Wethouder Pennings was zeer duidelijk. “Wij hebben gekozen voor een wat andere samenstelling van de woningbouw. Maar dat hebt u ons ook de hele periode zien doen en dat hebben we in de Meerjarenplanning Woningbouw aangegeven.” en “Wij zijn meegegaan met Woonwijze omdat daarin ook een stukje van onze structuurvisie wordt ingevuld. Dat vinden we belangrijk als college”

SP fractievoorzitter Henri Swinkels stelde daar tegenover: “ Nu zegt de wethouder, allemaal heel leuk dat besluit van jullie (de gemeenteraad), maar ik was eigenlijk al voornemens mijn programma uit te voeren.”

De SP hekelde deze handelswijze in felle bewoordingen. Het gaat dan ook om de essentie van de democratie. Als een college een raadsbesluit niet uitvoert, maar feitelijk het eigen beleid uitvoert, dan negeert het college de gemeenteraad en ondergraaft de democratie. “Dit kan echt niet!”