Gemeenteraad akkoord met 16,7 miljoen voor verdiept spoor

6 maart 2015

Gemeenteraad akkoord met 16,7 miljoen voor verdiept spoor

Foto: geen

Een "historisch" besluit werd het genoemd. Donderdagavond 5 maart ging de gemeenteraad van Vught unananiem akkoord met de bestuurovereenkomst PHS. Vught belooft daarbij minimaal 16,7 miljoen bij te dragen aan het aanleggen van een verdiept spoor en ongelijkvloerse kruising met de Wolfskamerweg. De SP onderschrijft het belang voor Vught, maar de prijs die Vught moet betalen kan wel eens een maatje te groot zijn.

SP fractievoorzitter Henri Swinkels noemde de bestuursovereenkomst een akkoord waar je geen nee meer tegen kunt zeggen, maar evengoed ook geen volmondig ja. Na de jarenlange strijd van vele Vughtenaren kan het resultaat niet zomaar van tafel geschoven worden. Het college stelt immers dat dan de verdiepte ligging van tafel is. Een afwijzing is dus niet aan de orde.

Maar een akkoord vraagt eigenlijk veel meer inzicht in kosten en bestedingen. De gemeenteraad mist al die informatie. Henri Swinkels: "We weten niet veel meer dan dat het een verdiept spoor wordt van Loonsebaan tot Wolfskamerweg. En ergens schuilt het gevaar dat de gemeente en daarmee de belanghebbenden steeds achter de feiten aanlopen, zoals we dat eigenlijk nu al doen."

De SP wees het college op de verantwoordelijkheid die ze met dit besluit op hun schouders nemen. Alleen het college heeft immers op dit moment de inzichten, informatie en ervaringen op basis waarvan zij zeggen dat Vught dit aankan. De gemeenteraad steunt bij dit besluit volledig op het oordeel van het college.

Een hoge prijs

De 16,7 miljoen is erg veel geld voor Vught. Bovendien lopen de kosten in de tijd verder op. Het is dan ook niet onmogelijk dat Vught zich vertilt aan het verdiepte spoor. Als er veel geld op tafel moet komen, gaat dat vaak ten koste van de zwakste in onze samenleving. Juist daarom bood de SP bij dit debat een motie aan waarin werd opgeroepen dat het financieren van een verdiept spoor niet ten koste mag gaan van minima-, armoede en schuldenbeleid in Vught.

De behandeling van die motie kende zijn eigen ondoorgrondelijke dynamiek, die inmiddels zo kenmerkend is voor de Vuhtse gemeenteraad. De motie is niet aangenomen, maar wordt wel uitgevoerd.

Meer in de weblog van Henri Swinkels