Hier kun je niet tegen zijn ....

6 maart 2015

Hier kun je niet tegen zijn ....

“Wij zullen voor de motie van de SP
stemmen” klonk het achtereenvolgens bij D66, VVD en GB. De motie die opriep om de financiering van het verdiepte spoor niet ten koste te laten gaan van minima-, armoede- en schuldenbeleid in Vught. Maar uiteindelijk bij de stemming, stemde ze allemaal tegen. “Een motie waar je niet tegen kunt zijn” werd zo een motie waar iedereen op tegen was.

Ik probeer het te begrijpen.

Het probleem lijkt dat de gemeenteraad zich nog niet wil uitlaten over hoe ze de 16,7 miljoen voor het verdiepte spoor gaan betalen. Dat komt later. Dat mag natuurlijk allemaal. De SP-motie ging echter niet over hoe we het gaan betalen, maar waarmee we het zeker niet gaan betalen. CDA en PvdA-GL meende echter dat er straks een integrale afweging plaats moet vinden. Ofwel in moeilijk woorden: we houden liever alle opties open.

Dus toch maar even gevraagd of het verdiepte spoor ten koste mag gaan van armoedebeleid. Het antwoord
was ontkennend. Dus steunt iedereen de motie? Jawel! Stemt iedereen dan voor? Nee dus!

Onbegrijpelijk en ongeloofwaardig.

Een schrale troost is de politieke praktijk. Verrassend veel voorstellen van de SP worden in de gemeenteraad weggestemd en vervolgens door het college een op een uitgevoerd. We gaan er van uit dat dat met deze motie niet anders is.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.