Burgerinitiatief N65 Duurzaam

24 april 2020

Burgerinitiatief N65 Duurzaam

Foto: SP

De leefbaarheid in Vught staat onder druk. Een groot deel wordt veroorzaakt door de N65. Luchtvervuiling, verkeersonveiligheid, de splitsing van Vught in noord en zuid enz. Al jaren is de politiek in Vught daarom bezig om de aanwezigheid van de N65 in Vught aan te passen. De SP staat positief tegenover het idee dat de N65 aangepast moet worden. En dat de aanpassing niet gratis zal zijn? Ook dat beseft de SP.

Het is wel opmerkelijk dat er jaren in de gemeenteraad gesproken wordt over de eerste bijdrage (zo'n 13 miljoen) waarin de SP zich qua kosten nog wel kon vinden. Maar toen er na een uitbreiding van de oorspronkelijke plannen, binnen enkele maanden nog eens 11 miljoen aan toegevoegd werd, kregen wij het benauwd. 24 miljoen is namelijk wel heel veel geld voor een plaats als Vught. Dat is ruim 900 euro per inwoner die opgehoest moet worden. En toen wisten we nog niet hoeveel Vught erop vooruit zou gaan.

Voegen we de verwachte kapitaalkosten erbij (geld lenen kost geld:)), dan betaalt iedere Vughtenaar ruim 1.250 euro en waarschijnlijk zelfs 1.360 euro. Critici verwachten namelijk dat de totale kosten zullen oplopen tot ruim 36 miljoen. Dat is geen kattenpis.

Het is wat de SP betreft helder dat je met zo'n bedrag wel héél tevreden moet zijn over het reultaat; dat zo'n beetje alle wensen van Vught ingewilligd zijn. Maar niets is minder waard. Inmiddels is bekend dat we heel veel geld gaan betalen voor een plan waarbij Vught erop ACHTERUIT gaat. Onbegrijpelijk.

Dit college stort Vught in de schulden voor een plan waarbij alleen het verkeer tussen Den Bosch en Tilburg erop vooruit gaat. Wij krijgen méér verkeer door Vught, méér files, méér luchtvervuiling, méér verkeersgevaarlijke situaties en de tweedeling van noord en zuid is nauwelijks verholpen.

Het lukt de SP niet om het college en de daaraan verbonden coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks ervan te overtuigen dat het zinvol is om goede alternatieven te onderzoeken. Doof en blind voor ieder argument. De trein is gaan rijden en er wil niemand even een pauze nemen om zelfs niet te kijken naar resultaten die er al liggen. Zoals bijvoorbeeld de kosten en baten analyse (MKBA). Uit dat onderzoek dat het ministerie heeft laten verrichten blijkt namelijk dat Vught er 15% op ACHTERUIT gaat.

En daar betalen we met z'n allen dan zo'n ruim 33 miljoen voor!

Vught Participeert verzet zich tegen deze plannen maar niet tegen de verbouwing van de N65. De SP steunt het verzet en wil eveneens een onderzoek naar een techniek waarbij er een win-win situatie ontstaat. Want als de huidige plannen onverkort doorgaan is Vught de grote verliezer.

Zie ook de site van Vught Participeert