SP in de buurt, tijd voor rechtvaardigheid

12 juli 2020

SP in de buurt, tijd voor rechtvaardigheid

Foto: SP

SP was afgelopen zaterdag bij verschillende winkels in Vught aanwezig. Aandacht voor pensioenen en natuurlijk Jagersboschlaan (trieste dorpspolitiek).

Wist u dat dat de afgelopen tien jaar de pensioenreserves meer dan verdubbeld zijn. Eind 2009 waren ze bijna 664 miljard euro, aan het begin van 2020 1560 miljard euro. De SP gemist afgelopen zaterdag, dan kunt u onderaan op deze pagina de pensioenkrant downloaden.

Jagersboschlaan: trieste dorpspolitiek:

Het Gemeentebestuur van Vught wil de Jagersboschlaan van asfalt voorzien en openstellen voor autogebruik. Waarom? Dat blijft gissen. Ontsluiting vanwege het werk aan de N65? Of ontsluiting ten behoeve van een nieuw te bouwen buurtje? Eén ding is zeker: veel Vughtenaren zijn er op tegen en zeker de direct omwonenden.

De Jagersboschlaan is een mooi stukje natuurlijke doorgang en wordt graag en veel door wandelaars en fietsers gebruikt. Behalve de bewoners maken ook veel leerlingen van het Maurickcollege dagelijks gebruik van dit laantje om naar school te gaan.

Toen het plan voor het verharden en openstellen bekend werd, hebben betrokken partijen zich verenigd in een werkgroep en de gemeente gevraagd om dit niet te doen. Er werden daarbij door die werkgroep andere en betere oplossingen voorgesteld.  De gemeente reageerde echter met ondoorzichtige en vreemde redenen. En verwees alle mogelijke andere oplossingen naar de prullenbak.

Omdat de werkgroep zich niet gehoord voelde, heeft zij vervolgens alle politieke partijen benaderd voor steun. De SP heeft als enige direct haar ondersteuning aangeboden, later kwamen daar alsnog CDA en D’66 bij.

Er werd een demonstratie bij het gemeentehuis gehouden, er volgde een stille protestmars door Vught en vele malen werd de gemeente schriftelijk benaderd door de werkgroep. Maar de antwoorden bleven duister en verwarrend en de gemeente bleef bij haar besluit.

Voorlopig heeft de rechter bepaald dat niet zonder meer kan worden begonnen met het verharden van de Jagersboschlaan. In augustus volgt daarover het definitieve oordeel.

Dit hele verhaal getuigt van een politiek uit de vorige eeuw. Toen dorpspolitiek gekonkel was en zich buiten de bevolking om afspeelde. In Vught gebeurt dat allemaal nog.

De gemeente Vught zegt wel dat zij de mening van haar inwoners belangrijk vindt (de zogenaamde Burgerparticipatie), maar zij maakt dat totaal niet waar.

Wij, de SP, eisen een andere manier van omgaan met de burger.
Wij beloven geen gouden bergen maar wel een open en eerlijke manier van politiek bedrijven.