h

Nabeschouwing verkiezingsdebat: N65 waarom negeert GB/VVD/PvdA-GL de uitkomsten van MKBA?

13 november 2020

Nabeschouwing verkiezingsdebat: N65 waarom negeert GB/VVD/PvdA-GL de uitkomsten van MKBA?

Foto: SP

Het gedoe rondom de N65 – waar gáát het eigenlijk over? En wie heeft er voordeel van? Op 10 november kwam tijdens het verkiezingsdebat natuurlijk ook de N65 ter sprake. Tot 2018 werkte het voltallige gemeentebestuur samen om een oplossing te vinden voor de gevaarlijke situatie rondom de N65. Maar die eenheid heeft de eindstreep niet gehaald. Een rapport van het ministerie haalde een streep door die gezamenlijkheid.

Het ministerie van infrastructuur is verplicht om bij grote trajecten uit te zoeken of de investering opweegt tegen de maatschappelijke effecten. Wie profiteert van de investering en levert het genoeg op? De uitkomsten van zo’n onderzoek komen in een rapport, het MKBA, de maatschappelijke kosten-en-baten-analyse. Dat is ook gedaan voor de ombouw van de N65. Uit dat onderzoek bleek echter dat de plannen  Vught alleen maar schade op zou leveren!

Leefbaarheid en verkeersveiligheid in Vught gaan er 40% op achteruit. De oversteekbaarheid had er wel baat bij. Maar dat was dan ook het enige voordeel. Dat rapport is in 2016 gemaakt maar nooit aan de raad verzonden! Een rapport waar dus in staat dat de investering van (toen nog) 11 miljoen weggegooid geld is! Als SP snappen wij er niks van dat deze belangrijke uitkomsten zijn weggehouden bij de gemeenteraad!

Het rapport is wel beschikbaar gesteld aan de stuurgroep. De stuurgroep wordt gevormd door het Ministerie, de Provincie en de betrokken gemeentes. Iemand in Vught had het dus wel maar de gemeenteraad niet.

Zonder te weten wat er in dat rapport stond is de gemeenteraad akkoord gegaan met de plannen. B&W (VVD, GB en PvdA/GL) beloofde verder te werken aan verbetering van de plannen. Dat is ook gebeurd, het VKA+.  Ook die variant is onderzocht en weer kwam er een MKBA. En weer blijkt dat Vught er op achteruit gaat!!

Oké, iets minder dan de eerste versie. Nog maar 15%. Minder leefbaar, minder veilig, minder schone lucht, meer verkeer in Vught, meer files in Vught ….
Voor dat nieuwe plan moest wel meer geld op tafel komen en ook Vught betaalt nu meer. In plaats van de 11 miljoen, zo’n 23 miljoen. En als je alle kosten optelt inclusief de rente e.d. kom je op 33 miljoen! Dat is ca. 1500 euro per inwoner. Dat is heel veel geld om niets voor terug te krijgen.

Er is herhaaldelijk om dat rapport gevraagd in 2017 en 2018. Uiteindelijk is dat toegestuurd.  Wij schrokken enorm van de uitkomsten. En dat had de hele raad moeten doen! SP en CDA hebben vanaf dat moment zich verzet tegen deze gang van zaken en de plannen. Deze coalitie negeert de uitkomsten van de MKBA. Wij vragen ons af waarom? Wie hebben er voordeel bij? In ieder geval niet de inwoners van Vught.

U bent hier