Ombouw N65: desastreus voor Cromvoirt, Helvoirt en Vught en de weggebruiker! Onderzoek voorspelt kommer en kwel!

17 november 2020

Foto: SP

Het comité N65 ageert al jaren tegen de reconstructie van de N65 omdat deze in het centrum van Helvoirt enorme verkeersoverlast gaat veroorzaken, vergelijkbaar met de situatie die aan de Helvoirtseweg in Vught gaat ontstaan. Deze stichting is tot aan het Europese Hof aan het procederen vanwege de luchtvervuiling die het gevolg zal zijn van deze verkeersoverlast en zij bepleiten alternatieven zoals een ondergrondse variant van de N65 (net als Vught Participeert).
Dit alarmerende verkeersonderzoek is op hun verzoek gedaan en laat zien dat het VKA+ ook op de N65 veel gevaarlijke situaties met zich meebrengt, vooral op en in de buurt van de invoegstroken.
Voor Vught ligt de winst in de oversteekbaarheid van de N65 (voor de SP is dat ook het enige winstpunt). Op de N65 zou de winst liggen in een snellere doorstroming.

Dit rapport trekt de volgende conclusies:
1.    Er is sprake van een schijnveiligheid op het gebied van de snelheid. Verwacht en onderbouwd wordt dat de snelheid regelmatig overtreden zal gaan worden.
2.    De weg “golft” als ware door het landschap. Daardoor is het zicht niet optimaal, vooral in de buurt van de opritten. In het verleden zijn soortgelijke situaties (A12 Arhem-Den Haag) aangepast om te voorkomen dat op die plekken automobilisten sterk afremmen om de snelheid aan het zicht aan te passen. Dat sterk afremmen veroorzaakt files en belemmert dus een goede doorstroming op de N65.
3.    Het grootste deel van het verdiepte deel wordt omzoomd door muren die dicht op de rijweg staan (niet-vergevingsgezinde muren). Als er daar een verkeerde stuurbeweging gemaakt bots je vrij snel tegen de muur aan. Ondanks dat worden er geen geleiderails aangebracht zodat fouten opgevangen worden door de geleiderails. Je hebt dan wel schade aan je voertuig maar dat is toch beter dan een ongeluk.
4.    Die muren zorgen er ook voor dat bestuurders zo snel mogelijk willen invoegen; dat kan te vroeg zijn waardoor de bestuurders op de N65 goed moeten participeren. Dat zal niet altijd lukken.
5.    De opritten zijn niet goed te overzien op de N65 zelf. Ook dat kan leiden tot verkeerde reacties van de bestuurders op de N65.
6.    Op de N65 leiden de verschillende factoren tot een opeenstapeling van stress:
a.    Het wisselende zicht als gevolg van het omhoog en omlaag gaan van de rijweg.
b.    De korte invoegstroken die beperkt tijd geven om goed in te voegen.
c.    De invoegstroken die bovendien ommuurd zijn en nogal abrupt eindigen aan het einde van de strook, bij die muur.
d.    Het nauwelijks aanwezig zijn van correctieruimte om de fout van een andere bestuurder op te vangen.
e.    De hoge betonnen muren die direct naast de rijbaan staan.
f.    Het beperkte zicht als gevolg van verkeerde belichting.
g.    Het niet goed aangeven van afritten en de komst van opritten.

Dit alles overziend stelt de SP nogmaals vast dat de N65 niet alleen een financieel debacle is voor Vught maar ook dat Vught er zelf niet op vooruit gaat. Tot zover niets nieuws onder de zon.
Nu blijkt dat de situatie op de weg zelf er flink op achteruit gaat en gevaarlijker wordt. Daarmee wordt wederom een doelstelling niet gehaald.
Voor de SP is het helder: deze constructie blijkt keer op keer niet het antwoord te zijn op de vraag om de veiligheid en de leefbaarheid van Vught enigszins te verbeteren en verslechterd dus ook de verkeersveiligheid op de N65.
Hoeveel argumenten zijn er nog nodig om dit college ervan te overtuigen dat de plannen van tafel moeten en dat er een betere oplossing moet komen?