Goed nieuws voor heel veel huurders

11 februari 2021

Goed nieuws voor heel veel huurders

Foto: SP

Succes! Na veel acties samen met huurders, stemde een meerderheid van de Tweede Kamer vandaag in met ons voorstel om de huren van sociale huurwoningen voor dit jaar te bevriezen. En dat is goed nieuws voor heel veel huurders. Natuurlijk is het pas een eerste stap, want ook al worden de huren bevroren, dan zijn ze nog steeds te hoog: de huren moeten natuurlijk omlaag! En niet alleen voor mensen die in een sociale huurwoning wonen, maar voor álle huurders.
Al lang strijden we voor lagere huren. Al drie keer eerder werd ons voorstel om de huren te bevriezen in de Eerste Kamer aangenomen. Maar D66-minister Ollogren weigerde om dit uit te voeren. Dit kwam haar zelfs op een motie van afkeuring te staan, sinds 1875 niet meer gebeurd! Maar nog veel erger: huurders hebben daarom afgelopen jaar de hoogste huurstijging in zes jaar tijd voor de kiezen gehad. Echt asociaal in deze crisistijd.
Het is heel belangrijk dat de Tweede Kamer nu ook heeft gezegd dat de huren van sociale huurwoningen bevroren moeten worden. Als we samen opstaan en in actie komen, dan kunnen we dus voor verandering zorgen. En daarom moeten we door! Want het bevriezen van de huren is mooi, maar niet genoeg. Nu al zitten 800.000 huurders in de knel. De huren moeten daarom omlaag! En niet alleen voor mensen in een sociale huurwoning, maar voor álle huurders in Nederland, dus ook als je particulier huurt.
Genoeg reden dus om de SP groot te maken op 17 maart!